- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Ceintuur geborduurd
Maria van Gelre's ceintuur voorzien van een bijzondere decoratie...
Ceintuur geborduurd
Dankzij onderzoek bleek reconstructie van gesp & riemtong historisch verantwoord mogelijk. Op de ceintuur lijkt het borduurwerk beperkt tot telkens vijf parels in een herhalend patroon op rij. Om de ceintuur toch conform de luxueuze en modebewuste houppelande een geloofwaardige allure te geven, is Betty Dijk benaderd. Hier volgt haar bijdrage over de reconstructie van de ceintuur met een adembenemende decoratie.
|
Het gewaad dat Marie d'Harcourt in haar gebedenboek draagt is dermate gedetailleerd dat bij de reconstructie zelfs de stofkeuze zich liet bepalen.
Maar de ceintuur geeft minder info. Eigentijdse miniaturen, vondsten uit archeologisch onderzoek & objecten uit musea dienden als referentie. |
Middeleeuwse ceintuurs uit diverse collecties, zowel objecten als afbeeldingen [afb. 4 abcde]
Hoe een ceintuur voor Maria van Gelre / Marie d'Harcourt te maken ~ BETTY DIJK / tekst
Maria van Gelre kennen we van het prachtige gebedenboek, wat zij liet maken tijdens haar leven begin 15de eeuw. We zien haar blauwe houppelande, het goudkleurig hoofdkapje met de bourrelet én een onduidelijk zwart stukje ceintuur. (1) Daaruit rees de vraag een duidelijk middeleeuwse ceintuur voor haar te maken. Er moest dus gezocht worden in boeken en op internet naar afbeeldingen van ceintuurs, riemen en belts, op schilderijen en miniaturen uit die tijd. Vanuit de beelden die je tegenkomt kun je zien, of raden, welke materialen er zoal werden gebruikt. Soepel leer en linnen als basis en metalen en edelstenen voor de versiering. Het metaal, kleine plaatjes ijzer, koper, zilver en goud werden bewerkt door edelsmeden. Edelstenen, parels, parelmoer en ivoor werden opgenomen en verwerkt in metalen vattingen, of rechtstreeks op de ceintuur bevestigd. In de riem van Maria van Gelre is linnen als basis gebruikt. Vier lagen van 6 cm breed en 210 cm lang op draad geknipt en op elkaar geregen. Daaromheen een strook linnen van 14 à 15 cm waarvan 1 cm inslag aan elke kant (4). Dit wordt vastgenaaid in het midden van de vier laagjes linnen. Omsloten door twee zwarte stroken zijde van 8 cm met naden aan weerszijde van de linnen binnenkant. Dit om een plat vlak te krijgen en geen verdikkingen in het midden. (5) Anders zou het niet kunnen passen in de gleuf van de gesp en van de riemtong (zie doorsnede: fig. 6). Voor de sluiting was een mooie historische gesp van 6 cm breed nagemaakt door atelier Zilverlinde, Zwolle. Ceintuurs waren nuttig om kleine voorwerpen als buideltjes en bestek aan te hangen, en de kleding op zijn plaats te houden, hoog in de taille. Maar ook om te pronken met het lange rijk versierde overschot van de riem, wat goed zichtbaar aan de zij- en achterkant over de robe hing. Mannen droegen hun riem laag en hingen hun tassen en gereedschappen eraan. |
Edelen lieten veelal parels en edelstenen in vattingen van goud of zilver op hun riem zetten. Het ijzer en koper was natuurlijk voor de minder bedeelden.
Nu moest de riem nog zijn identiteit krijgen of te wel versierd worden. Voor de riem van Maria van Gelre hebben drie dames van de stichting 'Het Woud der Verwachting' hun kennis en juwelenkist opengesteld met name Elvire, Rianet en maakster Betty. Het leverde zilver, zoetwaterparels en edelstenen op. Deze werden samengevoegd en verwerkt tot kleine broche-achtige ornamenten. Ze werden met regelmaat en zorgvuldige schikking op het linnen bevestigd. De rij van telkens een vijftal parels op de ceintuur in de miniatuur is daarbij op subtiele wijze geprofileerd. En zo ontstond deze hernieuwde versie, gebaseerd op beelden en technieken uit de middeleeuwen, zes eeuwen later, voor Maria van Gelre. |