- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Atelier actief
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Renkums borduursel
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
De draak steken
De avond voor Sint Jorisdag (23 april 2017) kwamen scouts en welpen van Scouting IJsselgroep te Gorssel bijeen voor hun jaarlijkse viering. Traditiegetrouw om het verhaal van Sint Joris te horen. Maar nu is de draak op levendige wijze gestoken via een vurige act. Grootma vertelt haar kleinzoon Joris junior het verhaal van zijn bet-bet-betovergrootvader, ridder Joris, die ons van de vuurspuwende draak bevrijd heeft. Joris is er ineens, neemt haar rol over en beeldt uit wat er ooit gebeurde.
Aan de oorsprong van Gelre staat ook een draak. Zowel de naam Gelre als de plek waar Geldern ontstond, zijn met hem verbonden. Aan de doodskreet van de draak GELRE - GELRE ontleent de plaats zijn naam. Het verhaal van de Gelderse draak staat in de Kroniek van Willem van Berchen (1465). Aan dit verhaal dankt deze draak feitelijk zijn leven, ruim vijf en een halve eeuw geleden gepubliceerd.
Tegelijkertijd weten we dat het verhaal van de draak en zijn moedige drakendoder(s) duizenden jaren ouder is. Er zijn talloze versies van bekend uit de hele wereld. Bij nader onderzoek wemelt het van verhalen over draken en drakendoders, zowel in als ver vóór de Middeleeuwen. Het verhaal van de drakendoders Lupold en Wichard van Pont, de moedige zonen van Otto, past perfect in de orale traditie van sprooksprekers. Se non è vero è ben trovato (= als het niet waar is, is het wel een goede vondst) zegt een Italiaans spreekwoord. |
Schutspatroon van ridders
De draak steken kan men opvatten als het overwinnen van een monster dat dood en verderf zaait. Zo zijn er velen geweest, die daarmee roem vergaarden. Wijd en zijd beroemd is Sint Joris, patroon van Malta, Engeland, Catalonië, Aragón, Portugal, Litouwen, Servië, Montenegro, Georgië, Ethiopië, en van ridders en van de scouts. De drakendoder staat voor ridderlijke moed. Je leven willen opofferen voor het welzijn van de mensheid, maar ook als men zichzelf overwint door te kiezen voor het goede en het kwaad geen kans gunt de kop op te steken. "Wie zichzelf overwint, is machtiger dan wie een stad overwint" (vrij vertaald uit Spreuken 16: vers 32). Afb. links: St.Georg,de drakendoder. Middelrijnse sculptuur 1390-1400, coll. Schnütgenmuseum, Köln
De Stad Geldern bezit dit schilderij. We zien de draak gestoken en op de achtergrond de toren van het Slot te Geldern. Het schild met mispelbloemen op de voorgrond is wel van goud, maar de bloemen blijken wit en (nog) niet rood geverfd door drakenbloed.
|
Draken spuwen vuur, middeleeuwers konden dat niet. Daarmee joegen draken - net als kometen - schrik aan en boezemden angst in. Al had niemand ooit een draak gezien, overal ter wereld wist men hoe die eruit zag.
Als fabeldier verbonden aan de vier elementen, kon een draak lopen over de aarde, zwemmen in het water, vliegen door de lucht en vuur spuwen.
Immanuel Velikovsky duidde die fabelachtige bekendheid mede als bewijs voor een astronomische catastrofe die de planeet Venus dreigde te veroorzaken, maar door de planeet Mars als "drakenbedwinger" kon worden afgewend, goede actie van de oorlogsgod.
Als fabeldier verbonden aan de vier elementen, kon een draak lopen over de aarde, zwemmen in het water, vliegen door de lucht en vuur spuwen.
Immanuel Velikovsky duidde die fabelachtige bekendheid mede als bewijs voor een astronomische catastrofe die de planeet Venus dreigde te veroorzaken, maar door de planeet Mars als "drakenbedwinger" kon worden afgewend, goede actie van de oorlogsgod.
De Gelderse draak ten tonele voeren kan gezien worden als een poging om de ontstaansgeschiedenis van het Gelderse vorstenhuis te laten beginnen in een tijd zonder geschreven bronnen, door deze te koppelen aan een legende die wel bekend was, maar nog niet expliciet geclaimd door andere vorsten.
Door het bloed van de draak, die stervend GELRE - GELRE riep, de witte mispelbloemen rood te laten kleuren, werd de aloude vijfbladige rode bloem die het wapen van het geslacht Gelre ooit had gesierd, van een boeiende duiding voorzien. Maar waarom? Meer daarover via de pagina over de roos van Gelre. In het Middelnederlandse handschrift van de Kroniek van Froissart in de Koninklijke Bibliotheek is hertog Willem afgebeeld in een gouden wapenmantel met rode bloemen. Het handschrift dateert van ca. 1450. |