- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2025
- Cursussen
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Miniaturist
- Muurschilder
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- Stichtse Landbrief
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Atelier actief
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Renkums borduursel
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Viking roots
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
De laatste vorstin... DEEL 3
Johanna van Brabant op een staatsiebed met baldakijn / miniatuur in kleur
Op zoek naar afbeeldingen van vrouwen in typisch vroeg 15e-eeuwse kledij, zoals de gebroeders Van Lymborch in hun miniaturen hebben vastgelegd, kwam kostuumhistoricus Rianet Knevel toevallig in aanraking met deze miniatuur. De jonkvrouw in de rechterhoek van de miniatuur intrigeerde haar in het bijzonder door de felle kleurstelling rood / groen. Zich bewust van het mogelijke feit dat het hier om een historisch moment zou gaan, riep zij de hulp in van derden. Sneller dan verwacht kwam een kansrijke duiding tot stand. Links op het staatsiebed zou Johanna van Brabant, hertogin van Brabant en Limburg afgebeeld kunnen zijn. De jonkvrouw schuin tegenover haar, als zodanig herkenbaar aan haar lange blonde vlecht zou haar nichtje, dochter van één van Johanna's zusters afgebeeld kunnen zijn. Voor die mogelijke duiding moesten uiteraard wel bewijzen worden gevonden, of verstandiger nog eventuele tegenwerpingen ontzenuwd dan wel geaccordeerd. Zo behoort een wetenschappelijke benadering gewetensvol opgezet te worden. Daar valt niet aan te ontkomen en wordt zo aan voldaan.
Jongere afbeeldingen van Margaretha van Vlaanderen vertonen telkens de kleur groen; alle reden om op zoek te gaan naar de oorsprong ervan, die vermoedelijk van heraldieke aard is. Vermoedelijk zal deze kleur ontleend zijn aan één van de vele titels en bijbehorende gebieden waaraan Margaretha haar gezag ontleende en waarover zij als landsvrouw gezag uitoefende, zoals gravin van Bourgogne, Vlaanderen, Nevers, Rethel en Artesië en hertogin van Brabant en Limburg en na het huwelijk met Filips de Stoute hertogin van Bourgogne. Zij is op 13 april 1350 in Male geboren, graafschap Vlaanderen en overleed in Rijssel, Artois. Wat zegt het groen ons?
|
Zeldzaam opvallende kleur: groen
Het eerste dat iedereen opvalt is de smaragdkleur groen, zowel in de miniatuur als in de afbeelding uit de Gravenkapel te Kortrijk in herinnering aan het huwelijk van Filips van Bourgondië en Margaretha van Male, gravin van Vlaanderen, dat heeft plaatsgevonden op 19 juni 1369 in de kerk van de Sint Baafsabdij te Gent. |
Margaretha van Vlaanderen
De licht voortschrijdende jongedame draagt de karakteristieke damesmode van het Bourgondische hof rond het midden van de 15e eeuw. Hoewel de naamgeving van Margaretha van Vlaanderen geen basis heeft, lijkt het werk tot een profaan gebied te hebben behoord. Er is een zekere affiniteit in type met de vrouwenfiguren die zijn overgeleverd in tekeningen op de tombe, gemaakt in 1454/55 in opdracht van hertog Filips de Goede van Bourgondië, van de laatste graaf van Vlaanderen, Lodewijk van Male, zijn vrouw Margaretha van Brabant en hun dochter, Margaretha van Vlaanderen, de grootmoeder van de opdrachtgever. Ook de bewaarde bronzen beelden uit de zijwanden van de tombe van Isabella van Bourbon, echtgenote van hertog Karel de Stoute van Bourgondië, Amsterdam, Rijksmuseum, moeten in dit verband worden vermeld.
Tekst ontleend aan website Nationaal Museum Beieren Ons is opgevallen dat in de polychromie van dit beeld de kleur groen - zij het zeer bescheiden - niettemin wel een zekere rol speelt en de aangehaalde identificatie in elk geval enigszins lijkt te ondersteunen, waarvan akte. Daarmee is de vraag waarom groen als kleur in verband met afbeeldingen van Margaretha van Vlaanderen hier en elders een rol speelt, nog altijd onbeantwoord. Door een spade dieper te graven komt onverwacht de figuur tevoorschijn van Otho I, graaf van Bourgogne, die haar eerste titel vertegenwoordigt: gravin van Bourgogne! |
Margaretha's voorvader Otto I, graaf van Bourgogne, is afgebeeld in een groene wapenrok, een buitengewoon zeldzame kleur in de heraldiek. Het kan nauwelijks toeval zijn dat zij zich door de kleur groen onderscheidt van veel tijdgenoten. Hoe dan ook lijkt de jongedame op de miniatuur met Johanna van Brabant hiermee wel geïdentificeerd. Het bevreemdt echter dat zij als teken van haar status als jonkvrouw met vlecht afgebeeld is. In werkelijkheid vond de overdracht van het hertogdom Brabant en het hertogdom Limburg pas plaats in 1396.
Toen was Margaretha al 46 en moeder van 9 kinderen. |
Groene kamer in kasteel Germolles In kasteel Germolles bevindt zich nog een zogeheten Garde-robe waarvan de groene wanden opgesmukt zijn met de initialen van het echtpaar Filips de Stoute en Margaretha van Vlaanderen, verbeeld door de P van Philippe en de M van Marguérite. Zij zijn aan het einde van de 14de eeuw door Jean de Beaumetz en zijn leerling Arnoult Picornet geschilderd en vormen een opvallende zeer zeldzame getuigenis van de prinselijke muurschilderingen in Frankrijk aan het einde van de middeleeuwen. Het motief van de P en M, initialen van de hertog en hertogin, dat zich op de muren bevindt, gaat vergezeld van dat van de distel, een rechte maar stekelige bloem, een embleem van Margaretha van Vlaanderen. Dit decor liep voorheen door tot de vloer en het plafond. Onderzoek bracht muurschilderingen aan het licht in andere kamers, waar ook rozen en margrieten zijn aangebracht, deels een verwijzing naar de naam van de vorstin. |
De laatste vorstin deel 1 CLICK HIER
|
De laatste vorstin deel 2 CLICK HIER
|