- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2025
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Miniaturist
- Muurschilder
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- Stichtse Landbrief
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Atelier actief
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Renkums borduursel
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Viking roots
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
- Mandenmaker
Gebarentaal
... is van alle tijden / zo oud als de weg naar Rome
Gebarentaal is van alle tijden en staat niet op zichzelf. Lichaamstaal is een veel omvattender begrip en is als communicatiemiddel oeroud. Via de kunst van leden van de Maelwael-Van Lymborch dynastie maken we kennis met veelzeggende gebaren, houdingen en ook gezichtsuitdrukkingen. Woordloos worden telkens boodschappen overgebracht en begrepen maar even goed misverstaan. Want net als de taal kunnen gebaren en lichaamshoudingen qua betekenis van tijd tot tijd en van samenleving tot samenleving verschillen.
|
Om misverstanden te voorkomen zijn specifieke gebaren vastgelegd en gepubliceerd. Zoiets simpels als muzieknoten leerden een halve eeuw geleden de leerkrachten via solfège aan hun leerlingen. Nu nog?
|
UB Leiden kent middeleeuwse gebarentaal via De Computo 1100 - 1150
Gebarentolk ging viraal met hamstergebaar
Eigenlijk hoeven we niemand meer uit te leggen wat gebarentaal is. Dankzij gebarentolken bij de pers-conferenties over Corona werd dit de normaalste zaak van de wereld. Letterlijk, want waar het nieuws over de verspreiding van het virus Covid 19 ook vandaan kwam, telkens verscheen naast de woordvoerder een tweede spreker die de tekst simultaan vertaalde. |
In Nederland kreeg gebarentolk Irma Sluis (48) alom complimenten voor haar rol bij de persconferentie die het kabinet 15 maart 2020 gaf. Die reacties kwamen vooral op het graaigebaar dat zij voor het hamsteren
maakte, één specifiek gebaar dat veel indruk maakte. Tenminste zo veelzeggend was het gezicht dat zij erbij trok, dat dit gebaar prachtig versterkte. Dat is ook het geval in De Computo. Het handgebaar staat niet los van de lichaamshouding, het hoofd en het gezicht. |
Bisschoppen van Keulen, Mainz enTrier zegenen Willem I van Gelre in
Het meest sprekende voorbeeld uit het oeuvre van de Maelwael-Van Lymborch schilderdynastie is wel de beëdiging in Gulik, 29 november 1377, van Willem I als hertog van Gelre. Daarbij waren de toenmalige keurvorsten present. Drie geestelijke keurvorsten: de aartsbisschoppen van Keulen, Mainz en Trier, en de wereldlijke keurvorsten: de koning van Bohemen tevens markgraaf van Brandenburg, de hertog van Saksen en de paltsgraaf van de Rijn. Ook de heraut, vermoedelijk Herman Maelwael, wapenkoning van Gulik, is present. Als de toeschrijving klopt en de fenomenale tekening van Herman Maelwael is, zien wij dus zijn zelfportret. Die tekening markeert in de Codex Gelre het begin van de parade van wapens. |
De keizer en de wereldlijke keurvorsten maken de beëdiging compleet
Verschil in status - verschillende gebaren Hebben wij een verklaring voor het verschil in gebaar tussen de geestelijke keurvorsten aan de linkerkant en de wereldlijke aan de rechterkant? De geestelijkheid heeft ten opzichte van de wereldlijke keurvorsten de arm en de hand hoger en de rug van de hand gekeerd naar ons als toeschouwer. De wereldlijke keurvorsten hebben hun arm en hand lager en de hand naar boven geopend. De heraut rechts vooraan harmonieert zijn handhouding met die van de wereldlijke keurvorsten. |
Bij het eedsgebaar zoals wij dat doorgaans maken is de rechterhand met de rug naar de persoon gewend die de eed aflegt, de handpalm gewend naar degene(n) aan of voor wie deze eed wordt afgelegd, de wijs- en middelvinger rechtop naar boven wijzend, pink en ringvinger raken de palm van de hand terwijl de duim op die vingers rust. De enige overeenstemming met de tekening is dat men de wijs- en middelvinger gestrekt houdt. Maar de handhouding verschilt per groep.
Die van de bisschoppen lijkt me meer zegenend van karakter, die van de vorsten meer een eed van trouw. Zo liet André Stufkens ons weten, waarvoor dank! |
Een eed zweren, zegenen, oordelen, bidden...
Deze bijdrage opent met de beëdiging van Willem I van Gelre als hertog met het eedsgebaar dat verschilt van de volgende. Op de miniatuur links de inwijding van een kerk en rechts de inwijding van een kerkhof. In beide gevallen versterkt het gebaar (kruisteken?) de handeling en de daarbij uitgesproken woorden.
|
Beide miniaturen staan in manuscript 347 van de Morgan Library & Museum, New York, links de eerste op fol.148r, rechts de tweede op fol.158v.
Het manuscript staat geregistreerd als Ms.347: Pontifical for the use of Besançon; written and illuminated in France, perhaps Burgundy, ca. 1485. |
Sint Nicolaas / hertog Arnold van Gelre
Het Getijdenboek van hertog Arnold van Gelre, dat zich in de Morgan Library & Museum in New York bevindt, bevat een miniatuur waarop Arnold knielt voor Sint Nicolaas. De Nicolaaskapel op het Valkhof in Nijmegen (ca. 1000 n. Chr.) zou de eerste kerk in de Lage Landen zijn die aan deze bisschop is gewijd. Het biddend gebaar dat Arnold maakt zal iedereen wel kennen. Op de spreukband staat in het Latijn wat hij wou zeggen: O, heilige Nicolaas, bidt voor mij. Het gebaar dat Nicolaas maakt met zijn rechterhand hoeft géén zegenend gebaar te zijn, maar kan net zo goed geruststellend of instemmend zijn bedoeld. Het knielen van Arnold was en is nog wijd verbreid als symbool voor nederigheid, getuigt van respect en positioneert hem letterlijk als de ondergeschikte van de aangesprokene. Het knielen als lichaamshouding is vanouds veelbetekenend en zeker in de middeleeuwen accentueert het de onderlinge verhoudingen tussen de vorst en zijn vazallen, tussen de geestelijken in een hogere positie als de eenvoudige gelovige, zelfs al is hij de hertog van Gelre en de graaf van Zutphen. Als je het vaak genoeg doet, krijg je eelt op je knieën. |
De Computo, Universiteitsbibliotheek Leiden
Op folio 4r in het Leidse handschrift staan heel wat handgebaren afgebeeld. Met 52 pagina's is het boek bescheiden van omvang, niettemin een unieke bron van informatie. Het is beslist af te raden om ieder handgebaar te gaan imiteren, je zou er kramp in je vingers aan kunnen overhouden. Via de miniatuur met bisschop Hugo van Grenoble die Bruno en zijn metgezellen een plekje in zijn bisdom gunt, waar zij hun Chartreuse mogen bouwen, tonen de gebr.Van Lymborch gebaren die je zo zou kunnen duiden: Bruno die hem vraagt te helpen, Hugo die zijn belofte hen een plek te geven bekrachtigt met een eed. |
Gebarentaal bij gebroeders Van Lymborch
Het loont beslist de moeite om de ca. 662 miniaturen die de gebroeders Van Lymborch in Parijs / Bourges hebben vervaardigd, zowel voor Flips de Stoute als voor Jean de Berry, stuk voor stuk te bestuderen en na te gaan welke gebaren zij toepasten in hun werk. Ook overeenkomsten en verschillen vast te stellen binnen hun oeuvre en dat van tijdgenoten en voorgangers. Een karakteristiek voorbeeld vormt het bevelende gebaar van koning Herodes wanneer hij zijn militairen opdracht geeft om de jongetjes in Bethlehem tot twee jaar oud te vermoorden uit angst voor het pas geboren koningskind, getuige de Kindermoord in Bethlehem. |