- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Getijdenboek TEFAF 2016 (2)
Getijdenboek van Gebroeders van Limburg (?) op TEFAF 2016
Herkomst manuscript
De catalogus waarin Heribert Tenscher, de Zwitserse uitgever-antiquaar, op TEFAF in Maastricht zijn kostbaar kleinood presenteert, bevat een uitgebreide provenance, waarin de vererving van dit manuscript is beschreven. Prof. dr. Eberhard König neemt aan dat dit manuscript een geschenk is van Jean de France, duc de Berry aan de ouders van Charles d'Orléans, te weten Louis d'Orléans, broer van de Franse Koning Charles VI, en de gemalin van de hertog van Orléans, Valentina Visconti.
Dit zou de oriëntatie op de Italiaanse kunst kunnen verklaren, onder meer af te leiden uit het type schild dat Sint Joris hanteert en buckler wordt genoemd. Het is een nieuw type ruiterschild, relatief ongewoon ten noorden van de Alpen en populair in Italië rond 1400.
De stamboom van de Belgische familie waartoe de laatste eigenaar van het manuscript behoort, laat zich herleiden tot het echtpaar d'Orléans-Visconti.
Sint Joris in strijd met de draak
Om de twee andere miniaturen in het Getijdenboek te duiden dook Aebele Trijsburg in de boeken. Sint Joris was niet het grootste probleem. De patroonheilige van de ridders, die in harnas te paard een draak bevecht, is heel herkenbaar. Fraai is te zien hoe de draak zijn staart rondom de achterbenen van het paard heeft geslagen. De jonkvrouw op de achtergrond zal de dochter van de koning zijn, die volgens de legende aan de draak geofferd moest worden om verder onheil af te wenden. Sint Joris maakte korte metten met hem en is daarmee een prachtig voorbeeld voor andere koene ridders.
Denk aan Wichard en Lupold van Pont, die een draak hebben gedood alvorens zij op die plek Gelre hebben gesticht, vernoemd naar de kreten die het ondier slaakte toen het stierf door het zwaard waarmee zij hem doorstaken.
De Gebroeders van Limburg waren redelijk vertrouwd met draken. Onderstaande miniatuur van de Mont Saint Michel is van hun hand. We zien hoe de aartsengel Michael de draak al heeft verwond aan het bloed dat uit zijn groene lichaam drupt. Als de Tour de France deze zomer op Mont Saint Michel start, zal op de top weer het vergulde beeld van de aartsengel prijken, dat zojuist voor restauratie is weggehaald, heel spectaculair met een helikopter.
De catalogus waarin Heribert Tenscher, de Zwitserse uitgever-antiquaar, op TEFAF in Maastricht zijn kostbaar kleinood presenteert, bevat een uitgebreide provenance, waarin de vererving van dit manuscript is beschreven. Prof. dr. Eberhard König neemt aan dat dit manuscript een geschenk is van Jean de France, duc de Berry aan de ouders van Charles d'Orléans, te weten Louis d'Orléans, broer van de Franse Koning Charles VI, en de gemalin van de hertog van Orléans, Valentina Visconti.
Dit zou de oriëntatie op de Italiaanse kunst kunnen verklaren, onder meer af te leiden uit het type schild dat Sint Joris hanteert en buckler wordt genoemd. Het is een nieuw type ruiterschild, relatief ongewoon ten noorden van de Alpen en populair in Italië rond 1400.
De stamboom van de Belgische familie waartoe de laatste eigenaar van het manuscript behoort, laat zich herleiden tot het echtpaar d'Orléans-Visconti.
Sint Joris in strijd met de draak
Om de twee andere miniaturen in het Getijdenboek te duiden dook Aebele Trijsburg in de boeken. Sint Joris was niet het grootste probleem. De patroonheilige van de ridders, die in harnas te paard een draak bevecht, is heel herkenbaar. Fraai is te zien hoe de draak zijn staart rondom de achterbenen van het paard heeft geslagen. De jonkvrouw op de achtergrond zal de dochter van de koning zijn, die volgens de legende aan de draak geofferd moest worden om verder onheil af te wenden. Sint Joris maakte korte metten met hem en is daarmee een prachtig voorbeeld voor andere koene ridders.
Denk aan Wichard en Lupold van Pont, die een draak hebben gedood alvorens zij op die plek Gelre hebben gesticht, vernoemd naar de kreten die het ondier slaakte toen het stierf door het zwaard waarmee zij hem doorstaken.
De Gebroeders van Limburg waren redelijk vertrouwd met draken. Onderstaande miniatuur van de Mont Saint Michel is van hun hand. We zien hoe de aartsengel Michael de draak al heeft verwond aan het bloed dat uit zijn groene lichaam drupt. Als de Tour de France deze zomer op Mont Saint Michel start, zal op de top weer het vergulde beeld van de aartsengel prijken, dat zojuist voor restauratie is weggehaald, heel spectaculair met een helikopter.