- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
De' Grassi's schetsboek als inspiratiebron voor Gebr. van Lymborch
Vonden de Gebroeders hun voorbeelden bij Visconti's topkunstenaar?
Begerige spin in een kunstweb
De puntlengte van rode poulaines moet matchen met de hoge status van de drager. Vooral qua uiterlijk èn in deze vorstelijke houppelande lijkt Jean duc de Berry meesterlijk jong geportretteerd. Wat voor spel er met de wezel op de mouw en de vogel op de hand wordt gespeeld is ons niet bekend. De speler lijkt het spel met genoegen te spelen. |
Giovannino dei Grassi (ca. 1340 - 1398) werkte voor de eerste hertog van Milaan, Gian Galeazzo Visconti. Hij verluchtte diens Getijdenboek, was architect bij de Dom van Milaan, concipieerde muurschilderingen voor Visconti's paleizen. Hij was een fenomenaal kunstenaar en een toonaangevend Lombardisch representant van de Internationale Gotische Stijl.
|
Milaan (Visconti) hoorde evenals
Londen (Plantagenet), Praag (hofstad van de keizers) en Parijs (Valois) tot Europa's culturele centra, waar de Internationale gotiek de meest prestigieuze stijl was. Het komt erop neer dat de Gebroeders van Lymborch via hun aanloop bij Filips de Stoute gevolgd door hun langduirig dienstverband bij Jean de Berry |
vanzelf kennis konden maken met De' Grassi's oeuvre. De vrouw van Visconti was immers de zus van de hertogen van Berry en Bourgondië. Visconti's dochter Valentina was met Louis d'Orléans gehuwd, broer van de Franse koning Charles VI.
Zij waren de ouders van Charles d'Orléans. Pater familias / mecenas Jean de Berry zat als een begerige spin in een uitgebreid kunstweb. |
De Gebroeders van Lymborch lieten zich inspireren door het schetsboek van Giovannino de' Grassi bij de invulling van het decemberblad van in de kalender van Les Très Riches Heures, zoals hier te zien is. Hoewel Millard Meiss betwijfelt of de' Grassi het neerleggen van het zwijn door de jachthonden zelf in zijn schetsboek vereeuwigde, het is wel door de Gebr. hergebruikt. Nieuwsgierig geworden naar dit schetsboek uit Bergamo was een digitale Italiaanse kunstreis snel geregeld. Diverse andere dieren zijn in beeld die in hun werk figureren. Hierbij een voorlopig overzicht. |
Wat Giovanni de' Grassi 'panter of luipaard' noemt, noemen wij 'cheetah'
Afbeelding boven:
Dit blad uit de British Library is toegeschreven aan het atelier van Giovannino de' Grassi. Cheetah's van de Gebroeders van Lymborch bij de Aanbidding door de drie koningen kunnen door tekeningen in Grassi's schetsboek zijn geïnspireerd. Voor zover wij kunnen vaststellen zijn het géén kopiëen. |
Afb boven:
Deze bladzijde uit het schetsboek van Giovannino de' Grassi vertoont opnieuw een cheetah. Uit het feit dat op dezelfde bladzijde een hertekalf is afgebeeld, komt het karakter van het schetsboek goed naar voren. |
Diversiteit in gebruik van voorbeelden van Giovanni de' Grassi
De Gebr. van Lymborch hebben de zwijnenjacht op het decemberblad in de 'Très Riches Heures' naar de
bekende tekening uit het schetsboek van Giovannino de' Grassi gekopieerd en met twee honden uitgebreid. Ook de geit die zich krabt bij de 'Aankondiging van de herders' uit Les Belles Heures lijkt een perfecte kopie. |
Maar bij de cheetah's komt geen sprekend evenbeeld voor, Dat geldt ook voor de hazewindhonden. Geen kopieën al scheelt het weinig. Missen we voorbeelden die wij nog niet hebben kunnen opsporen? Of mogen we er vanuit gaan dat de Gebroeders bij het zien van werk van De' Grassi zich hooguit lieten inspireren?
|
Hazewindhond bij Gebroeders van Lymborch en bij Giovanni de' Grassi
Afbeelding links:
Op het januariblad van de kalender in de Très Riches Heures staat rechts onderin een type hazewindhond. Die krijgt van één van de dienaren iets lekkers toegestopt. |
Afbeeldingen midden en rechts:
Twee tekeningen in het Teylers' Museum te Haarlem verbeelden hazewindhonden, de ene zittend, de ander staand zijn aan Giovannino de' Grassi toegeschreven. |
Aankondiging van Jezus' geboorte aan de herders in de velden van Efratha
Links- en rechtsboven: Bij de aankondiging aan de herders in Les Belles Heures ligt een hond die er niet echt bij hoort. Bij een kudde verwacht je geen jachthond, honden die we bij bosjes zien in het schetsboek van De' Grassi.
Boven: krabt een geit zich met zijn rechterachterpoot bij het rechteroor. Historia Plantarum, de' Grassi Dezelfde pose komt voor in LBH , een beeldcitaat?
Links: Geit vreet de onderste blaadjes van een boom, detail uit The Morgan Bible, als beeldcitaat in LBH?
Experimenteren lag ze beter dan klakkeloos kopiëren. |
Schetsen van leeuwen naar het leven getekend door Giovannino de' Grassi
Hertog Willem I van Gelre hield leeuwen op het Valkof in Nijmegen. Er was een speciale leeuwenmeester die ze verzorgde. De Gebroeders Van Lymborch zullen ze gezien hebben. Het aantal leeuwen in hun werk lijkt bijna onbegrensd. Ze komen in grote aantallen voor. |
Niettemin komen hun leeuwen minder natuurlijk over dan de schetsen van Giovannino de' Grassi die naar het leven zijn getekend. Hun leeuwen zijn iconisch en hebben een specifieke verschijningsvorm, zijn steeds onderdeel van een verhaal waarin zij een rol spelen. |
Iconische leeuwen van de Gebr. van Lymborch spelen een rol in elk verhaal