- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Handgebaar - Lijsbeth van Duvoorde (1430) in het Rijksmuseum
"Mi verdriet lange te hopen Wie is hi die sijn hert hout open"
Wie maakt dit handgebaar? / middeleeuws portret in het Rijksmuseum
Lijsbeth van Duvoorde
Zij is geen onbekende en heeft aardig wat te vertellen. Haar naam is Lijsbeth van Duvoorde. Haar boodschap staat op de S-vormige banderol: "Mi verdriet lange te hopen Wie is hi die sijn hert hout open" Lijsbeth van Duvoorde huwt op 19 maart 1430 met haar ridder Symon van Adrichem en getuigt via dit rijm van haar gevoelens, passend in de hoofse cultuur van die tijd. Zij stamt via een zijtak af van het geslacht Van Wassenaar. Haar identificatie laat zich baseren op haar wapen dat linksboven is geschilderd: heraldisch rechts het wapen van ADRICHEM en heraldisch links dat van DUVOORDE. De ruitvorm van het wapenschild geeft aan dat echtvereniging nog niet is geconsumeerd. Dit houdt in dat de schildering betrekking heeft op een moment vóór de voltrekking van het huwelijk, waarschijnlijk de verloving. Op de achterzijde van het portret volgde jaren later dan zijn ontstaan de vermelding wie het zijn en dat klopt ook met de blazoenen op het wapenschild. Ooit maakte deze afbeelding in olieverf deel uit van een dubbelportret en bevond haar wederhelft zich van haar uit gezien links van haar, vanzelfsprekend naar haar toegewend. Op het dubbelportret stonden ridder en jonkvrouw qua positie als ongehuwd ten opzichte van elkaar en ook nog eens zo goed als ten voeten uit.. |
Symon van Adrichem
Symon van Adrichem, baljuw en dijkgraaf van Rijnland, stond daar geen stommetje te spelen. Ook hij had iets te vertellen: "Mi banget seret wie is hi die mi met minne eeret". Deze teksten bevestigen dat zij smachten naar het moment waarop zij in de echt zijn verbonden. Waar zijn portret is gebleven blijft onbekend. Het is in de 19de eeuw buiten beeld geraakt. Het zou mooi zijn als het ooit nog eens boven water komt. Het handelt hier om waarschijnlijk om één van de meest zeldzame laatmiddeleeuwse portretten uit de Nederlanden. Geen loos gebaar? Het portret van Lijsbeth boeit ons bijzonder om drie redenen: kleding: de houppelande / de hoofdtooi, een chaperon met liripipe / tenslotte haar handgebaar. Om te beginnen stemt dat handgebaar overeen met dat van Bonne d'Armagnac op het aprilblad in de kalender van de Très Riches Heures, geschilderd door de gebr. Van Lymborch vóór 1415. Een voorstelling die reeds als verlovingsscène naam heeft gemaakt. Overduidelijk zien we aan de pink, ringvinger en de wijsvinger van de linkerhand van Lijsbeth vijf ringen afgebeeld. Welke zou de verlovingsring zijn? |
Speciaal handgebaar vereeuwigd in 15e-eeuwse verlovingen, zowel in Holland als in Frankrijk