- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Atelier actief
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Renkums borduursel
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Pottenbakkersdraaischijf
Pottenbakker bouwde een schopschijf naar middeleeuws voorbeeld
De pottenbakker neemt zijn vak uiterst serieus. Het draaien van kannen en kruiken, schotels en bekers zou op net zo'n pottenbakkersdraaischijf als in de Middeleeuwen moeten. Uiteraard is exact dezelfde niet in de handel. Die moet je dan zelf reconstrueren of laten maken.
Hij zocht afbeeldingen en publicaties, maakte zijn eigen schopschijf op basis van een ontwerp conform de middeleeuwse voorbeelden. Eind augustus 2015 demonstreerde hij voor het eerst de werking van zijn zelf gebouwde pottenbakkersdraaischijf in het Valkhofpark te Nijmegen tijdens het Festival. Sindsdien verbeterde hij zijn schopschijf en doet nu verslag van zijn bevindingen. |
1. Zoals veel uitvindingen is ook de oorspronkelijke pottenbakkersschijf afkomstig uit het Midden-Oosten Meer dan 5.000 jaar geleden werd daar al gebruik gemaakt van een sneldraaiende schijf om vlot en gemakkelijk ronde potten te maken. Toch doen zich aan het einde van de middeleeuwen nog steeds interessante ontwikkelingen voor op het gebied van het draaien en het bakken van keramiek.
|
2. Door middel van experimentele archeologie deed de pottenbakker een poging om er achter te komen hoe de vijftiende-eeuwse schopschijf heeft gefunctioneerd.
3. De zoektocht begon met het zoeken van eigentijdse afbeeldingen van de schopschijf. Zonder veel moeite zijn op internet en in de literatuur laat-middeleeuwse afbeeldingen van schopschijven te vinden.
4. Het bedenken van een geschikte constructie is een veel lastiger opgave.
Na enig tobben besloot de pottenbakker uit te gaan van een rechtopstaande en gefixeerde as waar de rest van de constructie (dat wil zeggen een zware schopschijf met daaraan de spaken en de kleine schijf waarop de klei wordt gevormd) overheen wordt gezet. |
5. Eerst moest de zware schopschijf worden gemaakt. Die bestaat uit een aantal eiken balken, daaromheen een ijzeren band. De band wordt door de smid verhit tot hij donkerrood gloeit. Dan wordt hij om de houten schijf gelegd en snel met water afgekoeld. Hierdoor krimpt het ijzer om het hout heen en komt muurvast te zitten. De band houdt de balken bij elkaar en zorgt voor extra gewicht.
6. De bovenste schijf, waarop de pottendraaier de klei vormt, bestaat eveneens uit zwaar eikenhout en is met de schopschijf verbonden door middel van een aantal houten spaken die in een cirkel rond de as staan. In het midden van de schopschijf en van de draaischijf boort de pottenbakker ronde gaten, waar de as doorheen steekt. Het gat moet zoveel speling geven dat de schijf soepel draait maar niet heen en weer kan zwabberen.
|
7. Bij de eerste test drijft de pottenbakker de as in een vierkant houten blok dat hij in de grond verankerd met een aantal wiggen. Op advies van een houtrestaurator wordt schapenvet als smeermiddel ingezet.
Tijdens de eerste draaisessie heeft de schijf de neiging om te vibreren, wat het draaien van potten zeer bemoeilijkt. De as van essenhout wordt daarom verwisseld voor een dikkere eiken as. Ook bevestigt de pottenbakker de as bij de basis in een liggend kruis van dikke balken in plaats van een vierkant blok. Dit vergemakkelijkt het verplaatsen en installeren van de draaischijf. Het vibreren houdt nu op maar de schijf draait nog te stroef om prettig gebruik mogelijk te maken. |
8. Even geleden vond de pottenbakker een tekst in het boek “Raerener Steinzeug” van Ralph Mennicken over de constructie van de draaischijf in de late middeleeuwen.
|
9. Hoewel de vondsten waar Mennicken aan refereert laat-middeleeuwse pottenbakkerswielen zijn in plaats van schopschijven, zijn er toch veel overeenkomsten.
In deze tekst wordt beschreven dat de as aan de bovenzijde een soort komvorm heeft, waar de schijf in leunt met een stalen pin (zie tekening). Hierdoor was de wrijving op een klein punt geconcentreerd en kon het wiel met weinig moeite lang blijven draaien. Ook kan de pottenbakker de komvorm vullen met olie, waardoor het contactpunt steeds wordt gesmeerd. Deze verbetering zal de pottenbakker in de toekomst uitproberen. Wordt vervolgd! |