- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Sint Nicolaas
Katharina van Kleef en Arnold van Egmond geloofden nog in Sinterklaas
St. Nicolaas in gebedenboek
Arnold van Egmond en Katharina van Kleef, hertog en hertogin van Gelre, geloofden nog heilig in Sint
Nicolaas. Arnold gaf Sint Nicolaas een kardinale rol als voorspraak in zijn gebedenboek. De hertogin van Gelre, Katharina, kreeg naast hulp van een heilige bisschop, wellicht Sint Nicolaas, ook Maria en Jezus zelf als pleitbezorgers, getuige de zeer welsprekende miniatuur in haar Getijdenboek. Laat duidelijk zijn dat de Sint haar het meest nabij stond. Hoe zou dat nou komen? |
St. Nicolaas patroon van slotkapellen in Kleef en Nijmegen
De kapel op het Valkhof is de oudste kerk in West-Europa die aan Sint Nicolaas is gewijd, mogelijk dankzij keizerin Thephanu die met keizer Otto II was gehuwd. Sint Nicolaas is ook schutspatroon van de slotkapel op de burcht in Kleef. Waarschijnlijk heeft het hertogelijke paar om die reden de bisschop van Myra in hun gebedenboeken zo'n vooraanstaande plek gegeven.Vaak bleef die voorbehouden aan een naamheilige, die aan de geboortedag was verbonden of de naam van de heilige die men bij de doop had gekregen. Katharina van Kleef had voor de heilige Catharina kunnen kiezen, een vorstin zoals zijzelf, die vanwege haar standvastige geloof zwaar is beproefd. Zij werd op een rad vastgebonden, maar dat brak in stukken. Vervolgens is zij met een zwaard om het leven gebracht. Rad en zwaard zijn bij haar beeltenis vaak als attributen afgebeeld. Het is trouwens niet 100% zeker of het Sint Nicolaas is die bij Katharina staat. |
Getijdenboek Katharina van Kleef
Katharina van Kleef, in aanbidding geknield bij het kruis. De bisschop met nimbus en tonsuur, zonder mijter maar met staf, legt zijn hand op haar schouder, als zij om Maria's voorbede smeekt cf. de tekst op de banderol in het Latijn. Maria bidt met ontblote borst waar moedermelk uit vloeit, waarmee zij hem voedde, tot Jezus om Katharina genadig te zijn. Jezus verzoekt zijn Vader vanwege zijn wonden de hertogin te sparen. God antwoordt: "Jouw gebed is verhoord".
|
Breviarium Arnold van Egmond
Arnold van Egmond, hertog van Gelre, knielend voor Sint Nicolaas. Miniatuur in het prachtige Breviarium dat in opdracht van Arnold is gemaakt en zich net als het Getijdenboek van Katharina van Kleef bevindt in de Pierpont Morgan Library te New York als Egmont Breviary - Ms. M. 87. Het Gebedenboek telt 433 bladzijden. Op grond van bepaalde kenmerken is het boek aan De Meesters van Zweder van Culemborg toegeschreven, waar een groep van miniaturisten mee wordt aangeduid, die in Utrecht en omgeving actief waren van ca. 1415 tot 1440. Ook de Meesters van Otto van Moerdrecht, actief van 1420 - 1430, worden met de totstandkoming van dit Gebedenboek van Arnold van Egmond in verband gebracht. |
Gebedenboek Maria van Gelre, miniatuur
Minder prominent dan bij Katharina en Arnold komt de Sint voor in het Gebedenboek van Maria van Gelre. Door haar huwelijk in 1405 met hertog Reinoud IV werd Maria d'Harcourt hertogin van Gelre en Gulik. Op de miniatuur rechts is Sint Nicolaas in het midden afgebeeld, herkenbaar aan zijn staf en mijter, tekenen van zijn bisschoppelijke waardigheid. Zijn positie in het Gebedenboek is gekoppeld aan zijn naamdag, 6 december. Wij plegen de avond ervoor te vieren, het avondje van Sinterklaas. Dit feest vervangt een ouder heidens gebruik, dat van de Wilde Jacht, die gekoppeld was aan de Germaanse oppergod Wodan. Wodans doel was de wolf Fenrir te verjagen om hem te beletten dat hij de zon zou opeten. Elementen als de komst via de schoorsteen en het rijden op een paard zouden aan die heidense oorsprong nog herinneren. |
Sint Nicolaas beschermheilige van schippers
Ongetwijfeld heeft de reputatie van Sint Nicolaas als beschermheilige van schippers geleid tot een bijna ontelbaar aantal kerken in havensteden die hem als patroonheilige kennen. Ook in Gelderland komen we Nicolaaskerken tegen, bijvoorbeeld in Elburg aan de voormalige Zuiderzee, Ellecom, Rheden en Wesepe aan de IJssel, en aan de Maas in het eertijds Gelderse Overkwartier: Roermond en Broekhuizen. Het betreft oorspronkelijk middeleeuwse kerken, waarvan enkele nu protestant zijn, maar die allemaal Sint Nicolaas als patroonheilige hebben behouden. Het feit dat Sinterklaas ieder jaar per boot aankomt, zegt al veel. Het past in een traditie die teruggaat tot in de Middeleeuwen en herinnert aan de translatio, het overbrengen van zijn gebeente uit Myra (Turkije) naar Bari (Italië) in 1087, een verhaal om na te lezen... |
Middeleeuwse zwarte koningen en heiligen
In de Middeleeuwen is bij St. Nicolaas nergens een zwarte knecht te vinden. In de iconografie komen we alleen zwarte koningen en heiligen tegen, zoals in de stal van Bethlehem. Ook Sint Mauritius, bevelhebber van het Thebaanse legioen en Sint Georg, de draken-doder, worden als zwarte mensen afgebeeld. Zwarte Piet kwam in het licht van de geschiedenis nog maar kort geleden uit de schoorsteen zakken. Lees verder... |