- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapenkamer Ammersoyen
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Valkenjacht van links naar rechts
Kalenderblad van augustus met valkenjacht
|
Charles d'Orléans en Bonne d'Armagnac
|
De valkenjacht in de kalenderserie uit Les Tres Riches Heures is één van de meest iconische miniaturen uit de Late Middeleeuwen. Toch is nog onduidelijk wie er afgebeeld zijn, al dan niet afkomstig uit de entourage van Jean, hertog van Berry, de opdrachtgever van de Gebr. van Lymborch. Zijn bemoeienis met de aanpak en totstandkoming van dit prestigieuze Getijdenboek moet wel intensief geweest zijn.
Kalenders kenden al vanaf de Romeinse oudheid een iconografisch programma van elementen bepaald door feesten, seizoenen en agrarische arbeid. Ooit was één ruiter met een valk op de hand genoeg voor augustus. Unieke volbladminiaturen boden onvoorstelbaar méér ruimte voor complete kunstwerken. Nu zag men kans een complete jachtscène en de specifieke activiteiten van deze maand aan de orde te stellen. In dit geval de graanoogst, tevens mensen die baden en zwemmen in de rivier, dankzij het formaat van dit Getijdenboek. Jean de Berry zal zelf bepaald hebben dat zijn in 1385 verworven kasteel Étampes zou worden afgebeeld. Hij stelde dat in 1411 beschikbaar aan kleindochter Bonne d'Armagnac en haar echtgenoot Charles d'Orléans, die toen getrouwd waren. Charles was oomzegger van Jean de Berry. Destijds gunde Berry Étampes aan zijn broer Filips, maar toen die in 1404 overleed voelde hij zich vrij Étampes aan Bonne en Charles te gunnen. |
Hieruit volgt als een redelijk voor de hand liggende identificatie dat zij zijn afgebeeld als het laatste paar bij de valkenjacht. Heraldisch blijkt dat heel aardig te kloppen. Links zit Bonne in haar roze houppelande.
Charles d'Orléans heeft een mi-parti aan in de kleuren (zilver-)grijs / groen. In dit geval verwijzen deze twee kleuren heraldisch bekeken naar het wapenteken in het schild van Orléans (1) en naar het wapenteken in het schild van Visconti (2), respectievelijk van vaders kant en moeders kant. Om precies te zijn, zien we: 1. De zilveren barensteel in het Valois-wapen (blauw schild / gouden lelies). Net dat teken waarmee Orléans zich onderscheidde van de overige leden van dit koninklijke geslacht. De zilveren barensteel paste het geslacht d'Orléans als verminderingsteken toe. 2. De andere kleur: groen, klopt met het wapenteken van Visconti, de groene slang, de biscione die een mens verslindt, afgebeeld op een schild van zilver. Bonne d'Armagnac, zijn jeugdige wederhelft, zou pas op 19 febr. 1412 13 jaar worden. Zij draagt een roze met grijs bont gevoerde houppelande. Die kleur klopt met haar vaders wapen met de rode leeuw en moeders wapen, die het genoemde Valois-wapen voert met de rode geschulpte rand om onderscheid te maken. De kleur roze geldt dan als een vermindering van rood. |
Zowel het wapen van Visconti als het wapen van Orléans zie je op de miniatuur met Valentina
Valois-wapen/zilveren barensteel van Orléans Het baldakijn toont het Valois-wapen met de zilveren barensteel van Orléans als minderingsteken. Louis de Valois, hertog van Orléans, ontvangt in het bijzijn van zijn zonen, het Livre de la Prod'homie de l'Homme uit handen van Christine de Pisan als eerbetoon, in 1405. Merk op dat Christine in het zwart is gekleed, de kleur van rouw. Die komen we bij Charles d'Orleáns ook tegen vanwege de moord op zijn vader in 1407. Filips de Goede reageert in 1419 net zo toen zijn eigen vader Jan zonder Vrees werd vermoord. Juwelen schakelketting van Louis d'Orléans
Deze weelderige ketting bestaat uit schakels met het embleem van takkenbossen. Het was een bedreiging voor zijn neef, Jan zonder Vrees. Die nam direct als embleem een schaaf om het hout te versnipperen. Bij het eerste huwelijk van Charles d'Orleans (1406) sloot men vrede - van korte duur. Ondanks bemiddeling van Jean de Berry, vloeide er een jaar later bloed toen Jan zonder Vrees zijn neef Louis liet vermoorden (1407). |
Bonne de Berry, amazone op een schimmel
Bonne d'Armagnac is de dochter van Bonne de Berry, de dame op de schimmel, de oudste dochter van Jean de Berry. De miniatuur van de valkenjacht krijgt bijna het karakter van een bladzijde uit een familie-album. Kleindochter en dochter van Jean de Berry, ertussen neef Charles juist getrouwd met Bonne d'Armagnac. Kostuumkenners wisten allang dat de figuur in blauwe houppelande een vrouw was. De witte sluier die alle drie dames op het hoofd hebben, is van batist of van neteldoek, dat nog fijner kon worden gesponnen en geweven. Die sluier bedekt de hoornkap en bij Bonne de Berry ook de bourrelet. Moeder en dochter dragen een houppelande met de gordel hoog. De houppelande van de moeder is blauw & gevoerd met grijs bont en van een rode gordel voorzien. Zij zit op dameszadel met de benen links van de de hals van het paard. De extra lange rechter mouw van haar gewaad hangt over het sjabrak (= zadeldek). Hier zagen de zogenaamde experts een been in. Zij meenden daarom dat deze figuur een man moest zijn en géén vrouw. Tot nu toe blijft in de Franse Wikipedia dit mallotig misverstand voortbestaan en kopiëren de navolgers dit klakkeloos. |
Jan zonder Vrees liet Louis d'Orléans doden
Bij de moord op Louis d'Orléans op last van zijn neef, Jan zonder Vrees, beschermde Van Meekeren met zijn eigen lijf dat van Louis tevergeefs. Beiden lieten het leven. Je ziet zowel de ontzielde Louis d'Orléans als zijn lijfwacht Van Meekeren verbeeld op de miniatuur. Het paard vergroot het drama met zijn rechter achterbeen op het lijf van Van Meekeren. Dit berust allicht op pure fantasie van de miniaturist. Liefhebbers van paarden menen dat zoiets domweg niet klopt. Deze aanslag met fatale afloop vond plaats pal na de laatste serieuze poging van Jean, hertog van Berry om de neven te bewegen zich te verzoenen. |
Deze laffe moord vond 's nachts plaats op 23 nov. 1407 in de Rue Vieille du Temple in Parijs. Van Meekeren uit Horssen in het Ambt van Maas en Waal kan vazal zijn van Reinald van Gelre. Louis was de broer van de koning en ook hertog van Orleáns, Jan zonder Vrees was hertog van Bourgondië en neef van Louis d'Orléans en koning CharlesVI. Allen stamden uit het geslacht Valois.
|
Valkenjacht voor Jean de Berry vlnr: kleindochter Bonne d'Armagnac / achterneef Charles d'Orléans, dochter Bonne de Berry, gemalin Jeanne de Boulogne / kleinzoon Charles d'Artois
De zilveren guirlandes op zijn blauw gewaad kloppen met het wapen van Charles d'Artois, de oudste zoon van Marie de Berry. We zien dat de valkenier te voet, rechts een rode en links een zwarte slobkous draagt en de grijze hengst sierteugels in dezelfde kleuren en volgorde. Het kan niet anders of de dame in het zwart heeft aan haar rechterarm een rode mouw en links een zwarte. De verklaring kwam kort en bondig van prof. Johanna Maria van Winter, die stelt dat die afkomstig is uit het geslacht Boulogne en dat klopt. De eerste Boulogne die de rode mouw droeg, was kruisvaarder Boudewijn van Boulogne, de eerste koning van Jeruzalem. Hij kreeg die van Godehilde de Tosny zijn eerste vrouw, met de strijdkreet Au cygne, die hem de overwinning zou brengen. De zwaanridder, stamvader van het geslacht Tosny bracht die mouw in hun schild.
Zwart heeft hier geen heraldische betekenis. We zagen Christine de Pisan in het zwart omdat zij zowel haar vader als haar echtgenoot verloor. Zij was 25 toen zij weduwe werd. Charles d'Orléans gaat onder zijn mi-parti zwart gekleed. Filips van Bourgondië zwoer na de moord op zijn vader Jan zonder Vrees dat hij de rest van zijn leven zwart zou dragen. Dat Jeanne de Boulogne in de rouw is verdient nu nadere uitleg. |
Jeanne de Boulogne in zwart-wit met rode mouw
Jeanne de Boulogne was de laatste van haar geslacht. Na het overlijden van haar ouders waande haar voogd Gaston Phébus zich meester van haar bezittingen, o.a. de graafschappen Boulogne en Auvergne. Die maakte gemene zaak met de spilzieke Bertrand d'Armagnac, de schoonzoon van Jean de Berry. Het scheelde een haartje of Jeanne was aan de bedelstaf gebracht, maar de hertog van Berry verhinderde dat het zo ver kwam. Op een manier die ons tegen de borst zou stuiten; hij trouwde de 12-jarige Jeanne, terwijl hij kort tevoren weduwnaar was geworden en 48 jaar oud was. Hij moest zich nog voor de koning verantwoorden voor deze handelwijze. Dit kon géén reden zijn voor Jeanne om zich in het zwart te steken, maar wel voor het feit dat zij wees was en tevens de laatste van het geslacht Boulogne. De rode mouw die zij draagt, verwijst naar de eerste koning van Jerusalem, Boudewijn van Boulogne. Johanna Maria van Winter, die de sleutel aanreikte tot identificatie van de dame in het zwart, gaat er vanuit dat de val van Jerusalem waarvan Boudewijn van Boulogne de eerste koning was, wel verklaart waarom Jeanne de Boulogne zwart draagt. Dus drie argumenten om te rouwen: 1. dat zij wees was geworden; 2. het uitsterven van haar geslacht; 3. de teloorgang van het Koninkrijk Jerusalem in 1291. |
Jeanne de Boulogne en de Zwaanridder
De rode mouw van Jeanne de Boulogne deed Marietje van Winter denken aan Boudewijn van Boulogne. Bij de Eerste Kruistocht gaf zijn vrouw Godehilde hem de wapenkreet Au Cygne, met verwijzing naar haar grootvader Roger de Toni, die een witte wapenrusting met rode mouw droeg en de Chevalier au Cygne werd genoemd. Tijdens de Slag bij Hastings in 1066 was Toni vaandeldrager van Willem de Veroveraar.Hij had de rode mouw van de legendarische Zwaanridder, zijn voorvader. Die lezing baseert Van Winter op een Frans heraldisch gedicht uit ca.1300. Meer hierover in de Feestbundel D.P. Blok, uitg. Verloren, Hilversum
1990; L.A.G.A. Voermans en J.M.van Winter, Van baarzen, horens en karbonkels, het Nachleben van Teisterbant in de veertiende eeuw (pp.343-356). |
De verwoesting van Étampes
Het stadje en het kasteel Étampes zijn eind 1411 in opdracht van de hertog van Bourgondië, Jan zonder Vrees ingenomen en verwoest. De troepen stonden onder commando van zijn jongste broer Filips. In 1413 trouwt de oudste dochter van Marie de Berry - ook een Bonne - uitgerekend met deze Filips van Bourgondië. Dit was een ultieme poging van Jean de Berry om via een huwelijk de begeerde vrede binnen het geslacht Valois te bewerkstelligen. |
Een politiek die faalde toen Filips ging meevechten tegen de Engelsen bij Agincourt en daar in 1415 sneuvelde. Zo werd zij weduwe. Het is bevreemdend dat dit kasteel, décor van zo'n vredige valkenjacht zo kort daarna eind 1411 grotendeels is verwoest. Wanneer de Gebr. van Lymborch die valkenjacht in vredesnaam vereeuwigden, blijft een raadsel. Je kunt
er niet meer naar kijken zonder te beseffen hoe vergankelijk schoonheid blijkt te zijn. Begin 19de eeuw is het hertogdom Étampes weer van d'Orléans. Afbeeldingen & links geven extra informatie. |
De tekening (ca. 1830) en de ansichtkaart (1888) tonen de ruïne ruim 500 jaar later. Klik op afbn. voor extra info.
De situatie in 1654, de stad herbouwd, aan de voet van de toren een landhuis. Klik op afb. voor meer informaie.
Hoe het met Charles afliep?
Charles d'Orléans ging bij de Slag van Azincourt (1415) als gijzelaar naar Engeland, na 25 jaar kwam hij vrij toen Filips de Goede het losgeld van 220.000 gouden ecu's beschikbaar stelde. Filips heeft hem bij het zesde kapittel van de Orde van het Gulden Vlies (1440) geridderd. Zo beëindigde hij als hertog van Bourgondië de vete die zoveel strijd had gekost en zoveel slachtoffers had geëist. Charles trouwde met Marie van Kleef, een achternicht van Filips de Goede. Bonne d'Armagnac stierf ± 1430. |