- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Alles op één kaart
Historische kaart van Gelre op kasteel Ammersoyen verrast velen...
Een groot deel van het hertogdom Gelre en een deel van het hertogdom Brabant in de middeleeuwen is afgebeeld. De kaart is op 31 maart 2019 op kasteel Ammersoyen onthuld. Atelier Able © 2019
Bloedrood kleurt de drakensage de oorsprong van Gelre
De kaart van Gelre op kasteel Ammersoyen brengt niet alleen de geschiedenis in beeld, maar geeft ook zicht op sagen en legenden, waarheid en verdichtsels. Feiten en fictie wisselen elkaar af. Middeleeuwse kroniekschrijvers wisten niet beter. Ook kroniekschrijver Willem van Berchen beschreef in het midden van de vijftiende eeuw hoe de oorsprong van Gelre nauw verbonden is met een draak die dood en verderf zaaide. De koene ridders lieten de draak in het stof bijten. Zijn doodskreet GELRE-GELRE-GELRE gaf de streek haar naam.
De kaart van Gelre op kasteel Ammersoyen brengt niet alleen de geschiedenis in beeld, maar geeft ook zicht op sagen en legenden, waarheid en verdichtsels. Feiten en fictie wisselen elkaar af. Middeleeuwse kroniekschrijvers wisten niet beter. Ook kroniekschrijver Willem van Berchen beschreef in het midden van de vijftiende eeuw hoe de oorsprong van Gelre nauw verbonden is met een draak die dood en verderf zaaide. De koene ridders lieten de draak in het stof bijten. Zijn doodskreet GELRE-GELRE-GELRE gaf de streek haar naam.
's Hertogenbosch tegenover Ammersoyen
's-Hertogenbosch was in de Middeleeuwen sinds 1184 een stad met militaire betekenis. Een vestingstad die Brabant moest beschermen tegen Holland en Gelre. Aan de Gelderse kant van de Maas lag Ammersoyen, een erfleen van Gelre. Nadat Arnold van Heumen in 1384 met Ammersoyen was beleend, beloofde hij trouw aan Johanna, hertogin van Brabant en wilde Gelre voor haar veroveren. Willem I, hertog van Gelre, nam hem gevangen en heeft vervolgens Ammersoyen heroverd. Ammersoyen is Gelders gebleven tot heden toe. |
Slag bij Niftrik 1388
Toen Willem van Gelre in 1386 kasteel Ammersoyen heroverde, liet hertogin Johanna een Brabants leger optrommelen, dat tenminste 10.000 man telde. |
Hertog Willem trof in Nijmegen ± 400 ruiters bereid tot een verrassingsaanval, die op 28 juni 1388 in alle vroegte plaatsvond. De Brabanders lagen hun roes nog uit te slapen. De avond tevoren hadden ze in Ravenstein alvast hun overwinning gevierd.
Bij Niftrik aan de Gelderse kant van de Maas, nu Strijdkamp geheten, vond de veldslag plaats. De Brabanders poogden zwemmend Ravenstein te bereiken. Geen goed plan met een harnas aan. Willem liet ze zo veel mogelijk uit het water halen en maakte ze tot krijgsgevangenen. Deze slag maakte hem in één klap beroemd. In Nijmegen werd Willem feestelijk ontvangen. De Brabantse banieren hingen jarenlang als stille getuigen van de triomf in de St.Stevenskerk. Brabantse krijgsgevangenen moesten de stadsmuren herstellen. Na afloop mochten ze met nieuwe kleren aan naar huis. |
Körrenzig 12 oktober 1388
Johanna smeekte de Franse koning om hulp. Die kwam met een machtig leger om de eer van zijn tante te redden. Maar de omweg door de Ardennen, het barre weer en voedselgebrek blokkeerden een snelle opmars. Ziek, zwak en misselijk bleef het leger steken bij Körrenzig a/d Roer. Het moreel van zijn troepen was gebroken. Vechten met de frisse manschappen van de slimme Willem, die succes na succes boekte, leek gekkenwerk. Zo rijpte het plan om hertog Willem te bewegen excuus te vragen. In plaats van een Slag bij Körrenzig liefst een Frans-Gelders Vredesverdrag. Willem's vader moest hem maar overhalen. Bode na bode reisde naar Het Valkhof in Nijmegen. Behalve Willem's vader werd ook de Keulse bisschop bewogen om een goed woordje te doen. Eindelijk zwichtte Willem, trok naar Körrenzig voor de knieval in plaats van de aanval en werd vorstelijk onthaald. |
Snelpost dankzij paardenkracht
De renbode die in een brievenkoker de boodschap van de ene vorst bij de ander bezorgde had een supersnelle concurrent in de middeleeuwen, de bode te paard. Uit onderzoek blijkt dat een boodschapper te paard in één dag 120 - 150 km. kon afleggen. Een postduif kan in vanuit Bordeaux in 10 - 13 uur Amsterdam bereiken een afstand van ca. 1.000 km. Maar tegen de snelheid van internet kan geen enkele lichamelijke prestatie op. |
Stadsrecht Oss 1399
Eind 14de eeuw was Oss een dorp van nog geen 1.000 inwoners. De Lakenhal en een weekmarkt verleenden het een regionale functie. Dankzij de ligging aan de noordgrens van Brabant nabij Gelre had Oss de kans uit te groeien tot een steunpunt bij de verdediging van Brabant. Maar dan moest Oss wel stadsrecht krijgen. Er was al een kasteel, nu wilde men nog grachten, muren en poorten en de vrijheid voor de inwoners om zichzelf te besturen en recht te spreken. Toen vanuit Gelre de dreiging toenam, vroegen de schepenen van Oss hertogin Johanna om stadsrechten. Op 14 oktober 1399 verleende de hertogin stadsrechten aan Oss. |
Schwanenburg Kleve
In een bootje, getrokken door een zwaan, komt de Zwaanridder over de rivier aangevaren. Niemand weet vanwaar hij komt, dat mag ook niemand vragen, want dan vertrekt hij. Hij redt de eer van de gravin van Kleef, huwt met haar en is de vader van haar kinderen. Als de gravin op een dag toch vraagt naar zijn herkomst, verdwijnt hij met de noorderzon. Het verhaal van de Zwaanridder is een middeleeuwse sage, waarvan vele variaties bestaan. Ook Nijmegen, Arkel en Brabant maken aanspraak op deze sprookjesachtige prins. |
Graaf Fulco ontkomt aan achtervolgers
In het stichtingskroniekje van de Abdij van Berne staat: "In het jaar des heren 1132 gebeurde het, dat Fulco van Berne achtervolgd werd en niet meer kon ontsnappen. Hij was van alle kanten omsingeld en deed toen de belofte aan God, dat als hij door Gods toedoen van zijn vijanden zou ontkomen, zijn kasteel te Berne tot een klooster zou maken. Hij wierp zich gewapend en te paard in de Maas en wist weldra de overkant te bereiken." Twee jaar later stichtte ridder Fulco van Berne de abdij, nu de oudste nog bestaande kloostergemeenschap van Nederland. |
Gelderse traditie van ruim 700 jaar
Graaf Reinald I van Gelre verleende in 1298 stadsrechten aan Staverden op de Veluwe. In ruil daarvoor kreeg hij jaarlijks witte pauwenveren als helmtooi voor zijn helm. Voor de levering van pauwenveren hoefde men geen pauwen te slachten. Bij het jaarlijkse ruien vallen de veren vanzelf uit. De pauwenmeester verzamelde deze veren, de mooiste gingen naar de vorst, die als enige in het Keizerrijk het recht had om witte pauwenveren op zijn toernooihelm te dragen. Nu gaan de veren naar de Commissaris van de Koning in Gelderland. |
Hanzesteden een Europees handelsnetwerk
In de Middeleeuwen waren talrijke Gelderse steden lid van het Hanzeverbond. Tot de eerste leden behoorden onder andere Harderwijk en Zutphen. Het schip dat hier wordt afgebeeld draagt in top een Hanzewimpel, op het achtersteven de banier van de stad Zutphen. Op de kaart vaart dit schip over de Zuiderzee. |
Utrecht kleurt rood en wit
Het wapen van het bisdom Utrecht zien we terug in de banier: rood met een wit kruis. De burgemeester van Utrecht Jan van Manen nodigde de mensen uit om bij de herdenking van de slachtoffers op 22 maart 2019 met een rode of witte bloem of rode en witte lichtjes mee te lopen in de Stille tocht van de Jaarbeurs naar het 24 Oktoberplein, Utrechtse kleuren zei hij. Dat klopt, zowel het wapen als de vlag van de stad Utrecht kent de kleuren rood en wit. Dat geldt ook voor de provincie, in navolging van het bisdom. Zo heeft hij dit symbool een nieuwe zinvolle betekenis verleend. |
Gelre / Gulik, twee hertogdommen - één hertog
De banieren van Gelre en Gulik markeren op de kaart in kasteel Ammersoyen de gebieden die deel uitmaken van de hertogdommen Gelre / Gulik. In 1393 ontstaat de dubbelmonarchie als Willem I van Gelre zijn vader na diens overlijden opvolgt als hertog van Gulik. |
Een situatie die leidt tot een nieuw zegel en wapen, waarin de beide leeuwen tegenover elkaar komen te staan. Daarbij wendde de Gelderse gouden leeuw zich om 'uit courtoisie' ofwel uit beleefdheid. |