- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Midwinterhoorn
Tussen Advent en Driekoningen komt Blijde Boodschap duidelijk over
Noch in Europa noch in Israël vond men herders met hun schaapskudde in het holst van de nacht middenin de maand december "in de velden". Ze keken wel uit! Toch komen in miniaturen herders in die context vaak voor, musicerend op fluiten, doedelzak en hoorns. Dat het Midwinterhoornblazen alles te maken heeft met de Blijde Boodschap staat wel vast. De traditie wil dat op Eerste Advent geblazen wordt en na Driekoningen de hoorn hoort te zwijgen, want Herodes zoekt het Kind!
De list van keizer Constantijn De viering van Christus geboorte is in 336 door keizer Constantijn ingevoerd. Toen werd het Romeinse feest Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon / Mithras) door het geboortefeest van Jezus als Licht der Wereld vervangen. Een slimme zet, waardoor Kerstmis thans wereldwijd zeldzaam populair is. Hoewel Jezus al met Loofhuttenfeest (sept./okt) geboren zou kunnen zijn. Sleutelrol voor de hoornblazers De traditie van het midwinterhoornblazen kan nooit eerder ontstaan zijn dan ná de kerstening van die gebieden waar wij nu de midwinterhoorn nog kennen. Oost-Nederland, Westfalen, Wit-Rusland, Oekraïne, Litouwen en Polen. Een lijst die bij nader onderzoek nog wel langer kan blijken. De kerstening van Oost-Nederland was het logisch gevolg van de verovering door Karel de Grote. Hij wist de Saksers te overwinnen. Hun hertog Widukind gaf zich na een bloedige strijd over en liet zich in 785 met Kerst in Attigny dopen, wellicht door St.Willehad, de latere bisschop van Bremen. Keizer Karel de Grote trad op als zijn peetoom en de Paus zorgde voor het doopmaal. Dat Widukind daarna graaf van Hamaland werd (bron: Wikipedia) houdt Michel Groothedde, de stadsarcheoloog van Zutphen, voor onbewijsbaar. In het Utrechts Psalter staan blazers met tubae bij psalm 150. Toeval of niet: de Tubanten, waarvan de naam Tubantia (Twenthe) is afgeleid, verwijzen in hun naam naar het Latijnse tuba (= hoorn). Tubantes zijn dus hoornblazers. Samen met de Chamaven, waarin de naam Hamaland te herkennen is, zijn het nog altijd fervente midwinterhoornblazers. Bij de blaasorkesten, kortweg hafabra (harmoniën, fanfares en brassbands) is Oost-Nederland behoorlijk vertegenwoordigd. Ooit haalden grote nationale orkesten hun topblazers uit de oostelijke regio, zo gaat het verhaal. Of dit nog zo is? |
|
Bijgeloof & heidendom
Er is geen schriftelijk bewijs dat de midwinterhoorn al in gebruik was in de Middeleeuwen. Hoorns afgebeeld bij psalm 150 in het Utrechts Psalter (820-835) staan als TUBAE in de Latijnse tekst vermeld. In een ouder kerkelijk document uit de achtste eeuw: Indiculus superstitionum et paganiarum komt het verbod op het blazen van hoorns voor. De Indiculus hoort bij de Utrechtse Doopformule en omvat diverse verboden. De hoorn heet hier CORNIBUS (meervoud), hoorns van een dier, bijvoorbeeld van een os. Als iemand Christen werd en zich liet dopen, beloofde hij het heidendom af te zweren. |
Heidens kabaal
Bij het uitroeien van heidense en bijgelovige gebruiken maakten diverse bisschoppen kennelijk bezwaar tegen het blazen op dierhoorns. In de praktijk blies men op hoorns om de Wilde Jacht van Wodan met heidens kabaal te versterken. Alles wat lawaai kon maken, werd ingezet om Wodan te helpen de grimmige wolf Fenrir te verjagen die de zon fanatiek achtervolgde. Om de terugkeer van de zon te bevorderen waren alle middelen geoorloofd. Vanuit de volkskunde betogen geleerden dat ondermeer carbidschieten en het afsteken van vuurwerk met Oud en Nieuw te herleiden is tot dit oude gebruik. |
Recent onderzoek naar datering, herkomst en bedoeling van de tekst wijst in de richting van Bonifatius (+ 754).
F.G.P. Kolner, The Indiculus superstitionum et paganiarum: a controversy reviewed, 2018 - Master thesis RUU
F.G.P. Kolner, The Indiculus superstitionum et paganiarum: a controversy reviewed, 2018 - Master thesis RUU