- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Brigandine, een opmerkelijke ontwikkeling bij de wapenrustingen
Drakendoder St Joris in brons uit de tijd van Keizer Karel IV in Praag
Spectaculaire wapenrusting
Meer dan levensgroot rijst Joris de koene drakendoder bij het kasteel Hradčany in Praag / Bohemen / in Tsjechie boven zijn omgeving uit. Héél bijzonder is de coat-of-plates bestaand uit elkaar dakpansgewijs overlappende metalen platen die aan stof of leer zijn vastgeklonken welke hij daaroverheen draagt. Klinknagels vormen het klip en klaar bewijs van dit unieke pantser tegen dit ondier. Typerend voor de coat-of-plates is de sluiting aan de rugzijde; die zit bij de |
brigandine aan de vóórzijde! De coat-of-plates kent één hele borstplaat, waar de brigandine metalen strippen telt.
Zwaardere bogen
Om zich te beschermen tegen de toenemende kracht van de inslag van de pijlen van de boogschutters ging men in de 14de eeuw armen en benen voorzien van metalen beplating. Naarmate de doorslag van projectielen op het slagveld toenam, voldeed het kettinghemd niet meer en moest men de torso eveneens weerbaarder maken. Miniaturen uit de tweede helft van de 14de eeuw bewijzen dat sinds- dien de brigandine in Noordwest-Europa in zwang kwam, wellicht in navolging van Oost-Europa. |
Technisch hoogstandje
. De weerbaarheid maximaliseren leverde een uitgekiend technisch hoogstandje op. De brigandine is opgebouwd uit zeker drie lagen. Die gelaagdheid bood weerstand tegen inslaande projectielen, zelfs in de 15de eeuw, toen het buskruit de ontwikkeling en toepassing van haakbussen mogelijk maakte. De eerste laag werd doorboord, de tweede remde de inslag af en de derde (metalen) laag kon het projectiel afketsen. In de praktijk klonk men elkaar overlappende metalen platen met klinknagels vast aan de twee opeenvolgende lagen aan de buitenkant. Daar zijn de koppen van de klinknagels aan de buitenzijde van de bekleding van stof of leer herkenbaar. Onder de taille zitten de strippen tegen-gesteld georiënteerd aan de stof gehecht voor bewegingsvrijheid. Gezien dit pantsersysteem blijken de Middeleeuwen geen periode van stilstand, maar een tijd volop in ontwikkeling en beweging. |
Als het harnas te duur wordt
Van maliënkolder tot harnas is een grote stap, materieel en financieel. Kan de brigandine als verbindende schakel een rol gespeeld hebben? We zien het aantal manschappen dat brigandines gaat dragen in de loop van de 15de eeuw toenemen. Waren de brigandines in de 14de eeuw vooral in gebruik bij bij de manschappen, in de 15e eeuw zien we in de miniaturen ook ridders en hogere heren, etc. in brigandines in actie komen. Wel logisch dat ze toen kostbare stoffen toepasten om aangekleed te worden en toch heel wendbaar bleven. Juist in de 15de eeuw zien we dat brigandines van hoog tot laag gedragen werden. |
Natuur de leermeesteres van de krijgskunde? |
Er is beweerd dat vechten met een draak bemoeilijkt werd door het keiharde pantser op zijn huid. Het ondier liet zich alleen doden via het oog, de mond en weke delen. Een sublieme ridder die dat kon! Kan ons afweersysteem gebaseerd zijn op natuurlijke voorbeelden? Dergelijke dieren met een pantser als huid zoals het gordeldier en de krokodil waren in Europa beslist niet voorhanden. Voorbeelden bij Giovanni de' Grassi (1350-1398), een pionier bij de verbeelding van de natuur, ontbreken. Observaties van o.a.Herodotus en Plinius in de Oudheid vonden echter via Spanje hun weg naar geleerden in Europa. |
Ook bij de insecten wemelt het van voorbeelden. Die beschikken over een relatief harde buitenkant van bewegende delen, o.a. kevers, pissebedden en als één van de grootste geleedpotigen de kreeft. Christianne Muusers ontdekte een recept uit 1381 voor de bereiding van kreeft. Dat de kreeft over een vrij hard pantser beschikt zal toch niemand ontgaan zijn, die met de vangst of bereiding was belast. |
|
Kan ons afweersysteem gebaseerd zijn op natuurlijke voorbeelden?
Mogelijk, maar hiervoor hebben we helaas geen bewijzen. De best onderbouwde theorie baseert zich op de evolutie van het harnas zelf.Men begon zich te beschermen met platen in plaats van alleen textiel, balein, bot/been en maliën. |
.
Men ging steeds meer platen over een steeds groter gedeelte van het lichaam dragen. Uit ervaring wist men dat kleine strippen flexibiler waren, bewegingsvrijheid gaven. Een brigandine uit restmateriaal maken werd simpelweg mogelijk. |
Voor zover bekend is het eerste harnas geheel uit staalplaten van Don Alvéro de Cabrera († 1299). Zijn evenbeeld in harnas ligt in het klooster St.Maria dei Belpuig de las Alvenas, Bellaquer, Spanje en dateert uit ±1300/1314. |
St. Michaël (in brigandine met voorsluiting) doodt een draak, 1405. Populair onderwerp tijdens de Reconquista.
Spaans schilder (Valencia) actief in Italie begin 15de eeuw. Coll. Metropolitan Museum of Art, NY
Spaans schilder (Valencia) actief in Italie begin 15de eeuw. Coll. Metropolitan Museum of Art, NY
Tekst: Jacobus Trijsburg 2020-03-29. Dankzij adviezen van Peter Kalkman, dr. G.R.L. Schokking en Bas Wensink.