- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Leven in de brouwerij op Ammersoyen
Wat de keldervloer verborgen houdt en uit de gracht gebaggerd is...
Artistieke verbeelding van de verborgen bierbrouwerij op Ammersoyen uit de middeleeuwen
Middeleeuwse Ontmoetingen zondag 20 juni
In de brouwkelder van kasteel Ammeroyen vertelde Johan van Kampen over de vondst van de brouwerij tijdens het onderzoek van het kasteel voorafgaande aan de restauratie, die in 1976 was voltooid. Veel van hetgeen verborgen was, zoals muurtrappen en nissen, de rookkap in de Ridderzaal, de gevangenis onderin een hoektoren, werd tevoorschijn gehaald en is te zien sinds het publiek welkom is. Maar de vloer in de brouwkelder werd afgesloten en is ontoegankelijk tot op de huidige dag. Zonde, vindt Annette Zeelenberg, de châtelaine van kasteel Ammersoyen. Haar wens om de brouwkelder open te maken en de brouwhistorie tot leven laten komen, zodat je die kunt horen en zien, zelfs ruiken en zelf iets doen en ervan leren, lijkt nu in vervulling te gaan. |
Crowdfunding gestart
GLK (= Geldersch Landschap & Kasteelen) begon
een geldwerving om € 120.000 bijeen te krijgen voor een nieuwe opgraving, gevolgd door de reconstructie van de unieke kasteelbrouwerij, waarvan er zover wij weten in ons land niet één bewaard gebleven is. Een unieke kans voor kasteel Ammersoyen om hiermee een onderscheidend aspect van het leven op dit best bewaarde middeleeuwse kasteel in Nederland toe te voegen aan de bewogen geschiedenis van Gelre. "Het Woud der Verwachting" ondersteunt van harte deze actie en onderstreept dit dan ook via de website, de Nieuwsbrief en met de inzet van onze archeoloog Johan van Kampen die op de eerste zondag van onze Middeleeuwse Ontmoetingen de spits afbeet door als archeo-tolk ter plekke de nodige uitleg te geven. Heel veel dank Johan, dat jij deze taak op jou wilde nemen! |
Steengoed bierpul wegwerpartikel bij uitstek
Het is een bekend verhaal dat in de kasteelgracht van de ruïne van Teylingen zoveel bierpullen aangetroffen zijn dat ze sindsdien als Jacobakannetjes onsterfelijke roem vergaarden. Het klinkt ongelooflijk, maar bevat zeker een kern van waarheid. Sterker nog, ook in de slotgrachten van kasteel Rosendael en Ammersoyen zijn onvoorstelbaar vele bewijzen aangetroffen van de onstilbare dorst van de middeleeuwer naar gerstenat. De Ridders van Gelre steken via hun TV-programma op Omroep Gelderland er praktisch in elke aflevering de draak mee. De Geldersche Kasteelen stichting doet er nog een schepje bovenop met de aanname dat in de middeleeuwen de bierconsumptie per man op 300 liter per jaar uitkwam. Dat zal dus een liter per dag zijn als er op vastendagen - en dat waren er vele - géén bier gedronken mocht worden. Is dit de bron van de onzin: In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier! |
Alcoholpercentage beperkt
De overvloedige bierconsumptie in de middeleeuwen leidde niet vanzelfsprekend tot braspartijen want het alcoholpercentage schijnt buitengewoon laag geweest te zijn. Zelfs kinderen dronken het lichte bier, wellicht beter dan het vervuilde drinkwater. Want oppervlakte-water was per definitie rijk aan bacteriën en putwater ook niet altijd betrouwbaar. Levend water, dat uit een bronnen en beken kwam, had de voorkeur maar was vaak niet voorhanden. Smaakmaker in de middeleeuwse keuken? Bier speelde zelf ook weer een rol van betekenis bij de bereiding van spijzen. Iedereen heeft wel gehoord van bierbeslag voor appelbeignets. Maar ook in stoof-schotels, in biersoep en bij bereiding van vlees is bier - ook nu nog steeds - als smaakmaker toegepast. |
Stadsbrand Lochem 6 april 1615 ontstaan tijdens het brouwproces
Onder de oorzaken van een Stadsbrand blijkt die van Lochem A° 6 april 1615 te wijten aan de brouwer die even niet oplette, Dat was niet de eerste en ook niet de laatste stadsbrand veroorzaakt door een bierbrouwer. Ook in Zutphen lag de oorzaak van een stadsbrand bij zo'n brouwer. Een verslag van het Lochemse voorval meldt het punt waarop dit risico van brand ontstond. [ontleend aan publ. Mijn Gelderland / wel aangepast] De ramp werd veroorzaakt door de nalatigheid van één vrouw. Op donderdag 6 september 1615 staat in het memorie- en resolutieboek van het Lochemse stadsbestuur het volgende te lezen: “Alsoe Eeffse Tonhues durch haer versuem gecausirdt den jammerlicken brandt dieser geheeler stadt mitt kercke, toren, raedt, gashueser en sonsten” Met andere woorden, Eeffse heeft de brand veroorzaakt. |
Haar eest ontbrandde toen ontkiemend graan lag te drogen, om er na het mouten bier van te maken. Ze was net even weggelopen toen er brand ontstond. Voor dat “verzuim” moet ze boeten: “dat van nu vortaen ten ewigen tijden op den vurgenoemde platze niett sall getimmert ofte bij Eeffse ofte hare kinderen” Kortom, zij en haar nakomelingen mogen hun huis niet meer herbouwen. De plaats in kwestie moet eeuwig een lege plaats blijven. Die eeuwigheid blijkt echter beperkt te zijn, want op 27 februari 1645 mag Egbert Tonhues toch bouwen op de gedoemde plaats. Het heeft na de brand nog jaren geduurd voor de stad volledig was herbouwd. Voor het stadsbestuur was het bovendien lastig dat vrijwel alle papieren verbrand waren. Een van de weinige stukken die bewaard is gebleven, is het stadsrecht van Lochem dd 9 juli 1233. |
Bierbrouwen dankzij verleend stadsrecht
Lochem had in zijn oorspronkelijk in 1233 door graaf Otto verleende stadsrecht niet het recht gekregen om bier te mogen brouwen. Dat recht werd door hertog Eduard van Gelre verleend in 1366. In het hart van Lochem herinneren de Bierstraat en Brouwhuissteeg aan de bierbrouwerijen die op grond van dit in 1366 aan de stad verleende recht bier te mogen brouwen.
|
Om bier te brouwen was gruit nodig. Gruit is een kruidenmengsel met vooral gagel en rozemarijn en verder o.a. duizendblad, laurierbessen, salie en tijm. Het recht op gruit was van oorsprong een keizerlijk recht dat op zeker moment aan de Gelderse landsheer toekwam. De meeste ingrediënten haalde men uit de wildernis o.a. op de Veluwe, die toebehoorde aan de hertog. Op gruit werd belasting geheven, maar toen men op hop overging, werd bieraccijns ingevoerd,
|