- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2019
-
Ambachten
- Alchemist
- Bandweven >
- Bode >
- Bontwerker
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
- Educatief aanbod
- Erfgoedbreed
-
Evenementenarchief
- Kostuumpresentatie
- Terugblik AMB '18
- De zot gekroond
- Erepodium Maelwael >
- Eendaags Pop-Up Museum
- Ridders Oude Wand
- Terugblik GvL '17 >
- Terugblik AMB '17 >
- Handel en Hanze
- 2016 GvLimburg Festival >
- 2016-10-08 Gelredag / Koningsweg
- 2016-10-07 Archeohotspot Arnhem
- 2016 Ammersoyen Middeleeuws Bewoond >
- 2015 GvLimburg Festival
- 2015 - Welkom op Ammersoyen
- 2013 Gebroeders van Limburg Festival
- 2013 Loop der Tijden
- 2013 Het blijft toch familie
- 2013 Project Middeleeuwen
- 2013 Kasteel Ammersoijen
- Historie van Gelre
- Maelwael Lymborch
-
Maria van Gelre
- Biografie Marie d'Harcourt
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Maria van Gelre's kerkschat
- Onder de loep nemen
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
- Onderzoek
- Personages
- Projecten 2005-18
-
Publicaties
- Guillaume Machaut
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Maria van Gelre 1380-1429
- Grondleggers schilderkunst
- The making of... Magazine 600
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- De gebroeders Van Limburg
- Edelman Bedelman
- De hand van de meester
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Kastelen in Gelderland
- Middeleeuws koken >
- Ridders van Gelre
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Riem onder het hart
Ceintuur met parels geborduurd siert Maria van Gelre's houppelande
Ceintuur of riem
Bij een vrouw spreekt men liever van een ceintuur, terwijl een riem echt een mannelijk attribuut is. De uitdrukking: "iemand een riem onder het hart steken" houdt in zorgen dat zijn hart (= moed) hem niet in de schoenen zakt. Dit verwijst naar gewapende mannen in de strijd, die om hun middel een riem droegen. |
Vrouwe Wijsheid met ceintuur op miniatuur in Grande Bible uit Bibliotheek van Jean de Berry
Het dragen van een breed ceintuur door dames zien we vóór 1400 opduiken in de miniaturen en wel speciaal bij de houppelandes. Het veelal met bont gevoerde overkleed werd vrij hoog ingesnoerd, zodanig dat de buste er net bovenuit kwam. Op sommige miniaturen zien we deze ceintuur afgebeeld als een ellenlange band. Zie hiernaast in de Grande Bible historiale complétée, sinds 1401 geregistreerd in de inventaris van de Bibliotheek van Jean de Berry, als personificatie van de Wijsheid. Zij wordt voorgesteld als een vorstin in een hermelijn gevoerde houppelande van rode stof en is omgord met een extra lang ceintuur. |
De bekende miniatuur van de Franse koningin Isabeau de Bavière en haar hofdames, die een boek van Christine de Pisan in ontvangst neemt, blijkt eveneens zo'n ellenlange ceintuur te bevatten. Deze groene ceintuur omgordt Isabeau en komt bovendien links op de miniatuur achter haar rechter mouw tevoorschijn.
Het dragen van een ceintuur zo breed en hoog als Marie d'Harcourt / Maria van Gelre op haar miniatuur doet, sluit aan op talloze andere voorbeelden uit de eerste helft van de 15de eeuw en eerder. Het borduren van parels zien we terug op het wandtapijt linksonder, dat in het Musée Cluny te vinden is. De dame in kwestie krijgt van haar minnaar zijn hart aangeboden. Het tapijt zou uit ca. 1400 dateren. Let op de hoge col om de hals. |
Vlaamse wandtapijten eerste helft 15de eeuw met levensgrote houppelandes en ceinturen
Voorbeelden van ceinturen tweede kwart vijftiende eeuw
Portret van Margaretha van Eyck, de jongere vrouw van schilder Jan van Eyck, die hem twee kinderen schonk. Olieverf op paneel 1430, 25.8 cm x 32.6 cm. Collectie Groeningemuseum, Brugge. Toen zij in 2010 in The Natiional Gallery in Londen gerestaureerd was zag zij er 20 jaar jonger uit volgens de deskundigen.
|
Wandtapijt met verloofd stel onder baldakijn. Collectie Musée des Arts décoratifs, Parijs. Afgebeeld zijn Charles d'Orléans (45) en Marie van Kleef (16) cf. de identificatie door Raimond van Marle, 1923. Anna Maria Cetto meent dat Louis de Savoie (27) en Anne de Lusignan (22) zijn afgebeeld. Elk huwelijk is in 1440 gesloten, het wandtapijt dateert uit 1460/65.
|