- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Imitatio Mariae
Is Maria van Gelre's miniatuur door de Visconti's geïnspireerd?
Gian Galeazzo Visconti knielt voor zijn echtgenote, uitgebeeld als Madonna, met hun zoon Carlo
Visconti en Valois, nauw verwant
Gian Galeazzo Visconti (1347-1402) was de eerste hertog van Milaan, Zijn ega Isabella van Frankrijk (1348-1372) was een Valois, zus van respectievelijk de Franse koning Charles V, van Jean de Berry en van Philips de Stoute. Hun dochter Valentina Visconti, was gehuwd met Louis d'Orléans. Zij waren de ouders van Charles d'Orléans. Tronende Madonna Isabella staat op de miniatuur afgebeeld als tronende Madonna samen met Gian Galeazzo Visconti, haar echtgenoot. Zij heeft hun zoon Carlo op schoot, terwijl de hertog van Milaan in eigen persoon voor haar op de knieën gaat. Boven zijn hoofd zweven hun kinderen, zowel overleden kinderen als nog levende. De jongens in blauw en de meisjes in rood. De zielen van overleden kinderen zijn licht gekleurd. Alle jongens en meisjes zijn afgebeeld als engelen, zoals Valentina Visconti in rood, dicht bij vaders hoofd. Deze interpretatie komt van Maike Vogt-Luerssen uit Adelaide (AU) www.kleio.org. |
Imitatio Mariae
Iconografisch is deze voorstelling curieus. In zekere zin kan deze model staan voor Maria van Gelre's miniatuur. Want Maria van Gelre is op een haar na in contact met de Heilige Geest, die in de gestalte van een witte duif uit de hemel neerdaalt, door God de Vader toegezonden. Intussen lijkt zij zich van niets bewust, te zeer verdiept in het Gebedenboek, een bekend thema bij een Maria annunciata. Erwin Panofsky stelde dat Maria van Gelre zich in haar Gebedenboek liet afbeelden als de Maagd Maria en beklemtoont daarbij haar kinderwens. John Harthan vond in de getijdenboeken van Anne de Bretagne en Marguérite de Foix bewijzen van dezelfde intentie, waarin zij Maria's hulp afsmeken. Ook al is Maria van Gelre in haar modieuze gewaad met vorstelijke hoofdtooi allerminst het evenbeeld van de Heilige Maagd Maria, kleurstelling en entourage imiteren de Maria Boodschap. Geïnspireerd door Visconti? |
Franciscus van Assisi illustreerde zijn preek over het kerstverhaal met een levende kerststal
De traditionele levende kerststal komt oorspronkelijk uit Greccio, een Italiaans dorpje in de buurt van Assisi. De eerste Franciscaner monniken hadden in het dorp Greccio een klein klooster, een zogeheten hermitage. Nabij dit klooster bevond en bevindt zich nog steeds een grot die Franciscus herinnerde aan de Geboortegrot in Bethlehem, die hij persoonlijk in het Heilige Land had bezocht. In 1223 hechtte Paus Honorius III zijn goedkeuring aan het verzoek van Franciscus van Assisi om in de kerstnacht buiten in de natuur de mis te vieren. In deze grot maakte Franciscus een kerststal, een ware replica van de stal in Bethlehem, met een echte voederbak als kribbe voor het Christuskind, met levende figuren en zelfs een ezel en een os. |
Dit alles om het kerstverhaal zo realistisch mogelijk uit te beelden. Inwoners van naburige steden en dorpen werden uitgenodigd voor de Heilige Mis, die Franciscus bij de kribbe heeft gedaan. Franciscus predikte toen over de nederigheid en armoede van Jezus en hij nam een slapend kind uit de kribbe en wekte het. Tommaso da Celan heeft dit evenement beschreven. Daardoor weten we hoe de eerste kerststal eruit zag. Kan het nabootsen van de kerststal met levende have en mensen ook de Visconti's en andere leden van de hoge adel geïnspireerd hebben dit model te volgen? Kunstenaars zouden dit hebben vereeuwigd, cf. de interpretatie van miniaturen oa door Maike Vogt-Luerssen en vele andere kunsthistorici. |
Deze fresco in de bovenkerk van de San Francesco te Assisi toont Franciscus die het Kind optilt uit zijn kribbe. De schilder Giotto gaf allebei een aureool om het hoofd. Giotto situeerde dit evenement in een kerk om te bewijzen hoe goed hij perspectief kon schilderen.
|
Louis d'Orléans in Gethsémané op de Olijfberg , waar Jezus tot zijn Vader bidt en zijn leerlingen slapen
Wij hebben hiervoor gezien en gelezen hoe indringend de bijbelse geschiedenis het leven van mensen in de Middeleeuwen beïnvloedde. Ontelbare donoren lieten zich afbeelden bij de Madonna, bij het kruis of een andere episode uit het leven van Jezus of Maria. Hier zien we een tamelijk ongebruikelijk moment, waarop Louis d'Orléans, getuige de tekst op de banderol God om genade smeekt, zoals Koning David deed in zijn boetepsalm 51. Door op deze schildering te klikken komt een film tevoorschijn waarin de verwerving, het onderzoek en de restauratie bij het Prado in beeld zijn.
|
Uit de verfilming van het Prado komt naar voren dat Sint Agnes met het lam als attribuut verwijzen kan naar de Visconti's terwijl de brandnetelbladeren op de rozerode houppelande naar Louis d'Orléans verwijzen, die in 1399 met Valentina Visconti was gehuwd. Hij stierf in 1407, vermoord in opdracht van zijn neef Jan zonder Vrees. Het vermoeden is nu dat of Valentina of zijn zoon en opvolger Charles d'Orléans dit paneel voor een huisaltaar liet maken door Colart de Laon, als valet en schilder in dienst van de hertog van Orléans. Het zou dus na zijn dood geschilderd zijn.
|