- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Sergent d'armes
Verrassingen rondom de Gebroeders van Lymborch en hun werk
De leider van het arrestatieteam
dat de Tempeliers gevangen neemt, draagt een houppelande en op het hoofd een kaproen, die lijken op de kledij van de man bij Berry. in het Frans: chaperon coiffé en bonnet avec le guleron au crête de coq. Vertaald:een kaproen als muts met een uitsteeksel in de vorm van een hanenkam. Miniatuur (detail): Chroniques de France ou de Saint Denis (1270-1380). Coll. BL Ms Royal 20 C VII, fol. 42v. Afkomstig uit Frankrijk (Parijs) dat. na 1380. Haantje de voorste
De jongeman, die afgebeeld is door de Gebroeders van Lymborch in 't Getijdenboek Les Petites Heures en die Jean de Berry begeleidt, draagt een kaproen op het hoofd en als teken van zijn waardigheid een staf in de hand, een ceremonial mace die van de strijdknots is afgeleid. Bezien we hem nader, dan blijkt er op zijn kleding een pelgrimsstaf
bevestigd te zijn die bij pelgrims hoort.Zowel bij de hertog als bij de jongeman is dit teken zichtbaar, bij de eerste rood bij de ander wit. Dat betekent dat de jongeman in de opvallende houppelande de hertog op bedevaart begeleidt als lijfwacht - oudergewoonte te voet. De hertog heeft niet alleen een pelgrimsstaf opgespeld, maar ook in de hand. De man in roze heeft een wapen in zijn hand dat functioneel hoort bij de uitrusting van de vorstelijke lijfwacht, de sergent d'armes, dat tevens zijn gezag symboliseert. De miniatuur is pas ca.1412 aan het Getijdenboek Les Petites Heures toegevoegd bij het gebed dat voor een behouden reis gebeden wordt. Johan van Lymborch zou de maker van de verluchting kunnen zijn. Door zijn lijfwacht mee te nemen, verzekerde Jean de Berry zich van bescherming tegen gevaren die hem onderweg konden bedreigen, het gebed alleen was onvoldoende. Er zijn méér pelgrims die een wit insigne dragen naast een aantal met een rood insigne. Die tegenstelling doet denken aan de witte en rode roos, maagdelijk wit voor Maria, rood voor Christus die zijn bloed voor ons heeft vergoten. Zou het reisdoel van hun pelgrimage meer dan één bedevaartsoord omvatten, om zowel Maria als Jezus te eren? In Chartres bevindt zich het heilig onderkleed van de Maagd. Andere kerken waar relikwieën van Jezus werden vereerd, zoals de spijkers waarmee hij aan het kruis geslagen is, waren in Saint Denis en Sainte Chapelle te Parijs te vinden. Het is giswerk, we weten de reden niet, |
Herment, sergent d'armes du duc de Berry?
In de 19de eeuw herleefde de belangstelling voor de Middeleeuwen in Frankrijk. Tableaux vivants maakten het verleden zichtbaar, men ging op valkenjacht, restaureerde op grote schaal monumenten, herontdekte de archieven en men liet boekwerken met ingekleurde gravures verschijnen. In dat kader kwamen we de sergent d'armes en zelfs Jean de Berry weer tegen, hoewel minder levendig dan via het werk van de Gebroeders. Wel reikte de kennis in de 19de eeuw soms verder dan de onze. Zo wist men dat de man met strijdknots de sergent d'armes moest zijn. Hoe hij heette?Françoise Lehoux noemt in Le bourg Saint-Germain-des-Prés op p. 68: "un sergent d'armes nommé Hermant" wat aan Hermandad doet denken, de broederschap die pelgrims naar Santiago de Compostella beschermde De sergent d'armes liep voor zijn vorst uit als lijfwacht, kwam in actie zodra zich een situatie voordeed waarbij hij uit oogpunt van veiligheid diende in te grijpen. De functie bestaat nog steeds in Angelakssiche landen, waar hij sergeant-at-arms wordt genoemd. Deze functie bekleedt hij bij parlementen in Australië, Bangladesh, Canada, Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika, Sri Lanka, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
|
Begeleid door de sergent d'armes komt Jean de Berry behouden thuis van een bedevaart. Afbeelding naar een verdwenen miniatuur van de Gebroeders van Lymborch uit Les Très Belles Heures de Notre Dame van Jean, Duc de Berry.
|
Dirk IV, Bannerheer van Wisch, is met pelgrimsstaf en strijdknots in de St.Stevenskerk te Nijmegen voor
de viering op 27 augustus 2017 in een houppelande, imitatie naar de miniatuur uit Les Petites Heures. |
Friedrich Herlin, Pelgrims naar Santiago de Compostela dragen als insigne een pelgrimsstaf op hun kleding, Paneelschildering naar Rogier van der Weyden op een vleugel van het hoofdaltaar in de St. Jakobskerk in Rothenburg ob der Tauber (ca. 1462 - 1465).
|
Drieluik met bewening, Cornelis Engebrechtsz. (1508 - 1510) olieverf op paneel, h 139 cm. b 133 cm. d 5,7 cm.
Het detail toont een pelgrim met staf in de hand tevens in miniatuur op de hoed tussen de Jakobsschelpen.
Het middendeel van dit drieluik is geschilderd als een Gotisch portaal met zes kleine scènes uit de jeugd en het lijden van Christus. Samen met de bewening van het dode lichaam van Jezus in het midden, vormen ze de zeven smarten van Maria. Het altaarstuk stamt uit het nonnenklooster Mariënpoel, even buiten Leiden. Voordat het klooster in 1572 tijdens een tweede Beeldenstorm werd verwoest, kon het drieluik in veiligheid worden gebracht.
Het detail toont een pelgrim met staf in de hand tevens in miniatuur op de hoed tussen de Jakobsschelpen.
Het middendeel van dit drieluik is geschilderd als een Gotisch portaal met zes kleine scènes uit de jeugd en het lijden van Christus. Samen met de bewening van het dode lichaam van Jezus in het midden, vormen ze de zeven smarten van Maria. Het altaarstuk stamt uit het nonnenklooster Mariënpoel, even buiten Leiden. Voordat het klooster in 1572 tijdens een tweede Beeldenstorm werd verwoest, kon het drieluik in veiligheid worden gebracht.
Klik voor het paneel in het Rijksmuseum Amsterdam op de foto van het detail of op Drieluik met Bewening.