- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Voetbalclubs en de Van Lymborchs spreken dezelfde beeldtaal
Voetbalclubs & de Van Lymborchs spreken dezelfde beeldtaal. Hoeveel verbeeldingskracht is nodig voor het besef dat onze idolen bij het voetbal dezelfde communicatiemiddelen toepassen als destijds de gebr. Van Lymborch? Beide spelers tonen via hun kleuren en logo's wie we zien. Voorbeelden in heden en verleden genoeg om op het podium te zetten. Uit de overvloed kozen we Deventer omdat die club op hun wapenschild kantelen heeft en de naam vermeldt.
|
Wie zijn hier geportretteerd tijdens de verlovingsscène op 't aprilblad?
Afgezien van de onbekende figurant uiterst links, maken de zes overige personages deel uit van een bijna beeldvullende familieopstelling. Deze verbeeldt de
verlovingsscène van Charles d'Orleáns en Bonne d'Armagnac. Het aprilblad maakt deel uit van de kalender in de Très Riches Heures, Jean de Berry's getijdenboek. De kleuren van hun kleding vormen een sleutel tot identificatie. Na eindeloos zoekwerk zijn zij intussen nagenoeg feilloos geduid. De blazoenen van de zes personages zijn hier afgebeeld. |
Het gaat van links naar rechts om de familieleden van Jean de Berry: zijn schoonzoon Jean de Bourbon gehuwd met zijn lievelingsdochter Marie; Charles d'Orléans, de kleinzoon van Berry's broer Charles V koning van Frankrijk; Berry's dochter Marie zelf als autonoom hertogin van Auvergne; Bonne d'Armagnac-Rodez, Berry's kleindochter uit het huwelijk van Bonne de Berry en Bertrand d'Armagnac; Marie de Bretagne, gehuwd met d'Alençon; Marie d'Armagnac, zuster van Bonne volgt qua kledij Armagnac-kleuren.
|
Ligue van Armagnacs tegen Bourguignons
De verloving van Charles d'Orléans verbeeld voor het kasteel van Dourdan in 1410 volgde nadat men in Gien op 15 april 1410 als Ligue van bondgenoten de acte had aanvaard om gezamenlijk op te trekken tegen de moordenaar van Louis d'Orléans (Charles' vader). Toen is ook besloten dat Charles d'Orléans zou gaan huwen met Bonne d'Armagnac-Rodez, kleindochter van Jean de Berry, oudoom van Charles d'Orléans. Berry zorgde voor een aanzienlijke bruidsschat die met de opbrengsten uit de verkoop van het bezit van Charles d'Orléans de strijd tegen de moordenaar, Jan zonder Vrees, hertog van Bourgogne zou moeten financieren. Kasteel Dourdan was één van de vele bezittingen van Jean de Berry. Een aantal ervan vormen het decor van volbladminiaturen in zijn beroemdste getijdenboek de Très Riches Heures. |
Marie d'Auvergne (suo jure)
Als getuigen afgebeeld bij deze verloving herkennen we via de kleuren van zijn kleding Jean de Bourbon, gehuwd met Marie d'Auvergne, lievelingsdochter van Jean de Berry. Zij is afgebeeld in een zwart gewaad, een houppelande (uit te spreken zonder 'h' dus niet 'hoepelande' maar 'oup'lande' de verfranste uitspraak van Uppland (in Zweden), waar dit met bont gevoerde kledingstuk oorspronkelijk vandaan kwam. Waarom zij in het zwart is gekleed? Zij was tweemaal weduwe, van Louis III de Châtillon (†1391), daarna van Philip d'Artois (†1397). Als hertogin van Auvergne (suo jure = rechtens) toont haar attribuut die wapenkleuren. Haar groene ceintuur verraadt de tamelijk zeldzame heraldische kleur sinopel (of vert) die toegepast wordt als zoom aan de banier van keel (= rood), wapenteken van de graven en hertogen van het geslacht Auvergne. |
Bloemenmeisjes bij verloving vlnr schoonzus Marie de Bretagne en zus Marie d'Armagnac
Afzonderlijke behandeling vergt het gedeelde wapen met heraldisch rechts Alençon en heraldisch links Bretagne. Het gedeelde wapen is van Marie de Bretagne als gehuwde vrouw, via het blazoen van haar man heraldisch rechts en haar blazoen heraldisch links. In haar kleding laten zwart en wit zich herleiden tot het blazoen van hermelijn van haar eigen geslacht Bretagne (Montfort). Het koningsblauw van haar cotte en haar hoofdtooi en de witte bollen op die hoofdtooi (bourrelet) verwijzen naar het wapen van haar echtgenoot Jean I d'Alençon. Zijn koningsblauwe schild met gouden lelies bewijst verwantschap met de Valois-dynastie. De schildzoom toont de zilveren bollen die terugkomen in haar hoofdtooi. Haar jongste zus Blanche de Bretagne was gehuwd met de oudste broer van Bonne d'Armagnac, alweer familie.
|