- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Replica
'Het Gewapend Escorte van de Hertog van Gelre is uitgerust met replica wapens, kleding en toebehoren.
Wie zoekt naar originele wapenrusting rond 1400 heeft het moeilijk. Authentiek materiaal is zeldzaam, de datering is onbetrouwbaar, afbeeldingen zijn meestal onnauwkeurig of te mooi om waar te zijn. Zo duister kunnen de Middeleeuwen zijn; veel blijft giswerk.
De meeste miniaturen in kronieken zijn in later tijd ontstaan. Daarop wordt strijd geleverd bij veldslagen, belegeringen en is krijgsgeweld in vroeger dagen te zien, maar de afbeeldingen berusten op pure fantasie.
De miniaturist verbeeldt alles vanuit kennis van zijn eigen tijd, zonder historisch besef. Men had geen behoefte aan een verantwoorde reconstructie. Het geheugen ging nauwelijks verder dan de eigen waarneming, afgezien van gebruikmaking van hetgeen nog van de vorige generatie in functie was gebleven.
Wie zoekt naar originele wapenrusting rond 1400 heeft het moeilijk. Authentiek materiaal is zeldzaam, de datering is onbetrouwbaar, afbeeldingen zijn meestal onnauwkeurig of te mooi om waar te zijn. Zo duister kunnen de Middeleeuwen zijn; veel blijft giswerk.
De meeste miniaturen in kronieken zijn in later tijd ontstaan. Daarop wordt strijd geleverd bij veldslagen, belegeringen en is krijgsgeweld in vroeger dagen te zien, maar de afbeeldingen berusten op pure fantasie.
De miniaturist verbeeldt alles vanuit kennis van zijn eigen tijd, zonder historisch besef. Men had geen behoefte aan een verantwoorde reconstructie. Het geheugen ging nauwelijks verder dan de eigen waarneming, afgezien van gebruikmaking van hetgeen nog van de vorige generatie in functie was gebleven.
Niettemin streven wij naar een zo verantwoord mogelijke wapenrusting, aankleding en toebehoren door in musea en in kerken, kloosters op zoek te gaan naar beeldmateriaal. Meestal kunst, zoals retabels met houtsnijwerk dat een weergave in driedimensionale vorm verschaft, een miniatuur in een kroniek of een altaarstuk met scenes uit het leven van Jezus. De middeleeuwse kunstenaar kende geen Romeinse wapenrusting, maar verbeeldde bijna alles naar eigentijds voorbeeld. De historiserende voorstelling zien wij later pas ontstaan.
Daarentegen vormen graftombes en effigies een categorie afbeeldingen die zeker onze interesse verdienen. Vooral als we weten wanneer het beeldhouwwerk tot stand gekomen is. Driedimensionale afbeeldingen kunnen ons, bij gebrek aan authentiek materiaal, juist via de details verrassende informatie van essentieel belang opleveren.
Daarentegen vormen graftombes en effigies een categorie afbeeldingen die zeker onze interesse verdienen. Vooral als we weten wanneer het beeldhouwwerk tot stand gekomen is. Driedimensionale afbeeldingen kunnen ons, bij gebrek aan authentiek materiaal, juist via de details verrassende informatie van essentieel belang opleveren.
Lijdensverhaal van Jezus verbeeld door de Gebroeders Van Lymborch
Maar in Les Belles Heures dat de Gebroeders Van Lymborch voor Jean de Berry maakten, wijkt de wapenrusting in de Lijdensgeschiedenis juist af door bizarre details en toevoegingen. Een exotisme dat in oorsprong gebaseerd is op hun kennismaking met de Byzantijnse keizer en zijn gevolg. |
Manuel II Paleologus, keizer van Byzantium reisde in 1399 -1403 vanuit Venetië door Italië, Frankrijk en Engeland om steun te werven tegen de Turkse invasie. Dit bezoek aan Parijs is de Gebroeders van Lymborch niet ontgaan. Het was de voedingsbron voor hun opvallende vormentaal, zo anders dan bij tijdgenoten. |
Exotisme viert hoogtij zeker ook bij de wapenrusting van de militairen
Denk aan alle episoden van het lijdensverhaal waarin soldaten voorkomen, te beginnen met de gevangenneming in de Olijvenhof, de geseling en bespotting, de kruisiging en de kruisafname en eindigend met de Opstanding, waar de soldaten liggen te slapen bij het geopende graf in de Hof van Jozef van Arimathea nabij Gethsemané.
Denk aan alle episoden van het lijdensverhaal waarin soldaten voorkomen, te beginnen met de gevangenneming in de Olijvenhof, de geseling en bespotting, de kruisiging en de kruisafname en eindigend met de Opstanding, waar de soldaten liggen te slapen bij het geopende graf in de Hof van Jozef van Arimathea nabij Gethsemané.