- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Weven voor middeleeuws verantwoorde monnikspijen en dergelijke
Op 28 februari 2010 mochten ± 30 re-enactors van “Het Woud der Verwachting” en de “Gebroeders van Limburg” in New York in het Metropolitan Museum hun kostuums presenteren. Deze kostuumpresentatie werd toegelicht door kostuumhistoricus Desirée Coslin. Voor deze gelegenheid was in “The Cloisters” extra ruimte gereserveerd, waar op die dag twee maal een zaal vol bezoekers zich vergaapte aan “hertogen, hertoginnen, hofdames en kooplieden, alsmede burgers, dienaren en boeren” conform de convocatie.
Prof. Desirée Koslin, Fashion Institute of Technology / textile and fashion studies, in Manhattan US, raakte niet uitgepraat over de overgooier die door één van de Woudlopers werd gedragen. Deze werd zo ongeveer tot symbool van de kostuumgeschiedenis van de Lage Landen verheven. Ze had direct gezien en gevoeld dat de stof van schapenwol was gemaakt, met de hand gesponnen en met natuurlijke stoffen (notenbolsters)
geverfd en in een twill geweven. In de pauze kwam ze te weten dat de wol ook nog zelf geschoren was en het kledingstuk geheel met de hand vervaardigd. |
Sinds New York heeft Het Woud der Verwachting, met name Antoinette Kluwer, meer gelijksoortige stoffen geweven, die via ons atelier verwerkt zijn tot kleding en dergelijke. Zo draagt de hofkapelaan een pij met losse kap van de Franciscaner Orde.
|
|
Verder kregen de ezels dekken die extra stevig zijn geweven om geen hinder te hebben van de pakzadels. Eén medewerker slaapt in zijn middeleeuwse tent onder een warme deken van (h)eerlijke schapenwol.
Het werd tijd dat we met het fototoestel wat kiekjes gingen nemen voor een reportage om het ambachtelijk weven voor iedereen meer zichtbaar te maken. |
De vaste draden – ketting of schering genoemd – worden doorvlochten met de inslag, waaruit textiel ontstaat. Naast wol wordt ook linnen of zijde gebruikt.
Via www.weefnetwerk.nl wordt duidelijk dat het weven is georganiseerd via Weefkringen, die hun leden stimuleren om dit ambacht te beoefenen. Wie verder wil komen, kan het beste daar terecht. |
Schering en inslag Weven is een oeroud ambacht en wordt nu nog veel gedaan, maar zelden middeleeuws verantwoord. Er is gebrek aan informatie uit de praktijk. Hier is een stap-voor-stap verhaal in foto's en tekst met de basiskennis voor het maken van middeleeuws weefwerk. We beschrijven aan de hand van de foto’s het weefproces in zes fasen: |
|
Fase 1
De lap die als demo wordt geweven krijgt scheringdraden van elk vijf meter lang. Schering span je op het weefgetouw. Inslagdraden weef je er later doorheen. Scheringdraden (of kettingdraden) worden met behulp van een scheringmolen op de gewenste lengte gemaakt. Het zogeheten kruis zorgt ervoor dat de draden op de goede volgorde blijven zitten. Fase 2
Daarna gaan we naar het weefgetouw en rijgen de draden door de evenaar, om te zorgen dat het juiste aantal draden per cm klopt. |
Fase 3
Bij het opbomen heb je hulp nodig, dan ben je met z’n tweeën. In dit geval waren er 320 draden van elk vijf meter lengte scheringdraad nodig, die om de achterste boom van het weefgetouw gewikkeld werden. Uitgaande van een stofbreedte van 80 cm zitten er 40 draden in 20 cm. Dit is een tamelijk grof weefsel. Fase 4 Alle 320 draden zijn door 4 verschillende schachten geregen. Daarmee bepaal je het patroon. Vervolgens ga je met het rietmesje door het riet. Bij het weven sla je met het riet het weefwerk aan. De weefdraden heten dan ook inslagdraden. Wil je een stijf weefsel, dan sla je harder aan dan wanneer je een los weefsel wenst. |
Fase 5
Daarna is het een kwestie van aanbinden, waarbij je de schering op de juiste spanning aan een bepaalde lat vastknoopt. Fase 6
De inslagdraden worden op schuitjes (ook wel spoel genoemd) gewonden. Daarmee wordt vervolgens geweven. Na elke gang van een schuitje met de inslagdraad tussen de scheringdraden door, wisselt de wever met zijn voet de positie van de schering voordat de volgende spoel met inslagdraad er doorheen gaat. Zo ontstaat het patroon. Men noemt dit patroon de binding. Er zijn ongelooflijk veel variaties mogelijk. Voor de Middeleeuwen beperken we deze tot weefsels die wij als authentieke kerkelijke of museale weefsels kennen, dan wel via archeologische vondsten. |