- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda
-
Ambachten
- Alchemist
- Bandweven >
- Bode
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
- Educatief aanbod
- Erfgoedbreed
-
Evenementenarchief
- Erepodium Maelwael >
- Eendaags Pop-Up Museum
- Ridders Oude Wand
- Terugblik GvL '17 >
- Terugblik AMB '17 >
- Handel en Hanze
- 2016 GvLimburg Festival >
- 2016-10-08 Gelredag / Koningsweg
- 2016-10-07 Archeohotspot Arnhem
- 2016 Ammersoyen Middeleeuws Bewoond >
- 2015 GvLimburg Festival
- 2015 - Welkom op Ammersoyen
- 2013 Gebroeders van Limburg Festival
- 2013 Loop der Tijden
- 2013 Het blijft toch familie
- 2013 Project Middeleeuwen
- 2013 Kasteel Ammersoijen
- Gebr. van Limburg
- Historie van Gelre
- Media
- Onderzoek
- Personages
- Projecten 2005-18
- Publicaties
- Ridders van Gelre
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Nieuwsbrief
Hortus conclusus
Tuinen bij de Gebroeders van Limburg en bij Maria van Gelre
De bron van de hortus conclusus vinden we in het Hooglied van Salomo:
“Hortus conclusus soror mea, sponsa, hortus conclusus, fons signatus“
“Hortus conclusus soror mea, sponsa, hortus conclusus, fons signatus“
"Een omsloten tuin ben jij mijn zoetelief en bruid, een omsloten tuin, een verzegelde fontein."
De hortus conclusus is een zinnebeeld voor de Maagd Maria in de poëzie en de kunst, zowel in de Middeleeuwen als in de Renaissance, ontluikend tot het symbool voor de liefde in het algemeen.
De Latijnse tekst is ontleend aan de Vulgata Clementina, Canticum Canticorum Salomonis 4: 12.
De hortus conclusus is een zinnebeeld voor de Maagd Maria in de poëzie en de kunst, zowel in de Middeleeuwen als in de Renaissance, ontluikend tot het symbool voor de liefde in het algemeen.
De Latijnse tekst is ontleend aan de Vulgata Clementina, Canticum Canticorum Salomonis 4: 12.
Aprilblad uit Les Très Riches Heures Op het aprilblad is - hoe betekenisvol - een omsloten tuin afgebeeld, bijna in de marge rechts van de zogeheten verlovingsscène. Het symbool van de hortus conclusus wordt versterkt door de maagdelijk witte bloemen. als teken van zuiverheid. De witte muur om de tuin wordt gedomineerd door de toren die het zicht op de rest beneemt. De vorm van de tuin komt ons perspectivisch vreemd over. Dit onnatuurlijke perspectief is niet per se onbeholpen, maar is met opzet zo gemaakt om een boodschap over te brengen. Door de de beschouwer een blik achter de muren te gunnen, kan men de witte bloemen zien. Het perspectief dat bevreemding wekt, blijkt bij nader inzien nog een boodschap te bevatten: De dichtstbijzijnde tuinmuur vormt samen met de knielende dames rechts en de dienaar en de bomenrij links perspectivisch gezien een driehoek, om het intieme moment van de verloving, met de handen en de ringen (?) als middelpunt, beschermend te omsluiten. |
De verlovingsscène omvat van links naar rechts: vader Bernard graaf d'Armagnac; verloofde Charles hertog d'Orléans; moeder Bonne de Berry en haar dochter Bonne d'Armagnac. Zij zijn op
15 augustus 1410 in het huwelijk getreden. De verloving staat op het aprilblad in Les Très Riches Heures, het getijdenboek dat de Gebroeders Van Limburg voor Jean de Berry, grootvader van de bruid, hebben gemaakt. Op de achtergrond links staat een dienaar terwijl rechts twee kameniersters of hofdames bloemen plukken; hun rol beklemtoont de intimiteit van deze gebeurtenis waarbij zij wel aanwezig zijn, maar feitelijk niet bij betrokken worden. De achterste draagt net zo'n hoofdtooi als Maria van Gelre in haar Gebedenboek (zie miniatuur beneden). |
Hortus conclusus bij het Louvre in Parijs
Op het juniblad in het Getijdenboek Les Très Riches Heures, dat de Gebroeders van Limburg illumineerden voor Jean de France, duc de Berry, bevindt zich nog een omsloten tuin, de hortus conclusus waarvan we alleen enkele opmerkelijke elementen boven de muren zien uitsteken. In dit geval is dankzij het houtwerk een loofgang in beeld, begroeid door twijgen die meegebogen zijn met het raamwerk waardoor de twijgen als een natuurlijke zonwering het pad beschaduwen dat daar onderdoor loopt. Zo konden de dames, die hun huid niet wilden blootstellen aan de zon, een lichte huid behouden, in tegenstelling tot boerenvrouwen die noodgedwongen in de zon werkten en daardoor bruin werden. |
De groene bedstee of berceau, zoals de loofgang in het Frans heette, had in de 19de eeuw nog niet aan populariteit ingeboet. In de catalogi van tuin- en landschapsarchitecten begin 19de eeuw is deze nog aangetroffen. In de behouden tuinen en parken bij kastelen en landhuizen uit die periode zijn ze soms bewaard gebleven, hoeveel onderhoud zo'n loofgang ook blijkt te vergen.
Zo is op het landgoed van het voormalige klooster Mariënborn bij Arnhem nog een werkelijk grootse berceau-aanleg te vinden. Op De Wildenborch, een historische buitenplaats halfweg Vorden / Lochem, houdt de familie Staring sinds het eind van de 18de eeuw zo'n loofgang respectvol in stand, achter het landhuis dat een middeleeuwse kern herbergt. |
De Hof van Eden ofwel "Het Paradijs" Van al hun tuinen is wellicht de Hof van Eden van de Gebroeders van Limburg de meest spectaculaire. Het is middenin het water gesitueerd, afkomstig van vier paradijselijke stromen. In Genesis 2 worden deze vier rivieren met name genoemd, waarvan er twee bekend zijn. De Statenvertaling noemt de Frath en de Hiddekel, waarmee de Eufraat en de Tigris bedoeld worden. De andere twee rivieren, de Pison en de Gihon, zijn onbekend. Via satellietfotografie, geologisch en bodemonderzoek beschikt men sinds kort over aanwijzingen waar de Pison, de verdwenen derde Paradijsrivier, heeft gestroomd. Daardoor denkt men te weten waar de auteurs van dit bijbelverhaal deze legendarische plek ongeveer hebben gesitueerd. |
De overeenkomst tussen het gedrag van rivieren in een delta als van de Eufraat en Tigris en dat van de rivieren Maas en Rijn, die in de Middeleeuwen nog niet getemd waren, lijkt aardig groot te zijn.
De Gebroeders van Limburg konden hun verbeelding van het Paradijs enerzijds baseren op de schaarse aanwijzingen in het boek Genesis. Anderzijds op hun waarnemingen in het nog nauwelijks door kribben en strekdammen beheerste rivierengebied bij Nijmegen, of wellicht in de omgeving van Parijs. Het Paradijs werd een eiland zoals er meer waren. Het verhaal van Adam en Eva wordt in één afbeelding in stripvorm naverteld. De schepping van de mens, de verleiding van de vrouw door de slang en van de man door de vrouw, om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, gevolgd door hun verdrijving. |
Maria van Gelre / Marie d'Harcourt in hortus conclusus met witte rozen
De overeenkomst tussen Maria van Gelre, geboren Marie d'Harcourt, en Bonne d'Armagnac op het aprilblad in de kalender van het Getijdenboek Les Très Riches Heures is verbluffend. De één spiegelt de ander. Ons benieuwt wat de tentoonstellingscatalogus te melden heeft, die bij de expositie in Museum Het Valkhof van 13 oktober 2018 t/m 6 januari 2019 het licht ziet. Klik hier voor de tentoonstelling... Niettemin hoort deze miniatuur thuis in het rijtje met tuinen van de Gebroeders van Limburg. Ook hier is sprake van een omsloten tuin, hoewel die geopend is naar de beschouwer. Bouwkundig bezorgt ons deze hortus conclusus wel wat hoofdbrekens. Wat zouden die donkere cirkels betekenen in de rode muur op de achtergrond? De groeiwijze van de witte bloemen maakt ze tot rozen. Zowel de twee engelfiguren als de houppelande van Maria zijn zeer verfijnd geschilderd. God de Vader, in de blauwe hemelkoepel gepenseeld in wit en de Heilige Geest die als duif neerdaalt, zijn beide perfect van eenvoud. De vijfbladige witte bloem (roos of mispelbloem) die op Maria's hoofdbedekking als stipwerk aangebracht lijkt, kan uit parels bestaan! De witte roos staat bekend als symbool voor Maria net als de blauwe kleur van de houppelande. De tuin halfopen, de duif daalt neer, wat zegt ons dit? |