- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Maria van Gelre's kerkschat
Kerst vieren met vorstelijk cadeau van Maria van Gelre in Düsseldorf
Cisterciënzer Abdij
In de St.Maxkirche in Düsseldorf viert men ieder jaar Kerstmis met een vorstelijk cadeau dat Marie d'Hartcourt, weduwe van Reinald IV van Gelre - beter bekend als Maria van Gelre - schonk aan de toenmalige Cisterciënzer Abdij te Altenberg. Dit klooster bedacht zij samen met haar tweede partner met een adembenemend driestel, traditiegetrouw bestaande uit een kazuifel, een dalmatiek en een tuniek, rijkelijk geborduurd met kleurige zijde en gouddraad. Kerkelijke gewaden die enkel en alleen op hoogtijdagen, zoals Kerstmis, gedragen kunnen worden, want toepassing van kleuren is (nu nog) aan strikte liturgische regels gebonden. Vorstelijk geschenk Voor Kerstmis als hoogtijdag van de eerste orde is het beste nog niet goed genoeg.Jungherzog Ruprecht van Gulik-Berg-Ravensberg en zijn gemalin Marie d'Harcourt wisten dat maar al te goed. Hun geschenk dat bijna zes eeuwen glansrijk heeft overleefd, kan nog altijd met hen worden gelinkt. |
Wapenschilden
Hun geborduurde wapenschilden zijn op de paramenten aangebracht. Tot ons geluk leveren de wapens met heraldische en genealogische informatie het tastbaar bewijs dat dit echtpaar tijdens hun huwelijk in de periode 1426 - ca.1431 voor dit vorstelijk geschenk tekenden. Veelbetekenend lieten zij beiden hun wapen vereeuwigen. Wie de paramenten met kostbare zijde, goud- & zilverdraad geborduurd hebben en wanneer is nog niet achterhaald. Hoe romantisch zou het zijn als Marie d'Harcourt zelf zittend in de vensterbank van één van haar kastelen paramenten heeft zitten borduren samen met haar meest toegenegen hofdames. Borduurwerker We weten het niet en misschien komen we er ook nooit achter. Maar kerkelijke textiel van zulke omvang borduren was vaak het werk van - jawel - mannen. Uit studies van de laatste jaren blijkt het ambacht van de borduurwerker in die tijd een mannenberoep te zijn, waar men overigens wel vorstelijk voor werd beloond. |
Restauratie
In de loop der eeuwen raakte het borduurwerk sleets, het rafelde en verkleurde. Met de opleving van de interesse voor de Middeleeuwen in de 19de eeuw, begon men oog te krijgen voor de rijkdom van de oude naaldkunst. Vanuit hun relatie met het religieus erfgoed waren nonnen het eerst aan zet. Met hun ambachtelijke kennis en toewijding restaureerden zij in kloosterateliers steekje voor steekje de eeuwenoude paramenten. Op den duur kwam er op die wijze van werken de nodige kritiek los. Authentiek materiaal Al doende zou men wel authentiek materiaal kwijt kunnen raken. Puur wetenschappelijk gezien klopt dat vast wel. Praktisch bekeken zouden meer steekjes verloren zijn gegaan als men die niet had vastgezet. Dan had men het verval niet meer weten te stoppen. St. Maximilian Kirche Het lijkt erop dat het Altenberger driestel ook zo'n ambachtelijke restauratie heeft ondergaan. Maar was dat niet gebeurd, wat was er dan van over gebleven? Nu functioneert het driestel nog in de liturgie. Niet in de Altenberger Dom, want de Cisterciënzer Abdij werd in 1802 opgeheven, maar in de St. Maximilian Kirche in Düsseldorf, waar de kerkschatten uit Altenberg terechtkwamen. |
Expositie
We weten dat er toestemming is voor het exposeren van zowel het kazuifel, de dalmatiek als de tuniek in het Museum Het Valkhof in Nijmegen eind 2018. Dat kan dan naadloos aansluiten op het restauratie-verhaal van het Gebedenboek van Maria van Gelre dat met de meest moderne methoden wordt gerestaureerd en gedocumenteerd. Op die manier kan het publiek kennis maken met voortschrijdend inzicht inzake restauraties en dito onderzoek.
Wie zo lang niet wachten kon, had met Kerst naar de St.Maxkirche in Düsseldorf kunnen pelgrimeren. Daar ziet men de middeleeuwse pronkstukken, door het kaarslicht beschenen, bewegen en flonkeren en functioneren op een wijze, waarvoor ze zijn gemaakt. Wij feliciteren prof. dr. Johan Oosterman met zijn ontdekking en wensen hem bij de zoektocht naar de lotgevallen van het driestel van Altenberg veel succes. Onderzoek van deze paramenten en bronnen in de archieven is zeker geboden. Zelfs al zouden het onmiskenbaar replica's blijken te zijn, dan nog vinden wij ze de moeite waard om tentoon te stellen. Dichter bij het origineel kun je niet komen. |
Eén van de paramenten uit de sacristie van de St. Maximiliankerk in Düsseldorf, deel van de mogelijke schenking van Ruprecht Jülich-Berg en Marie d'Harcourt, in de jaren 1426 - ca. 1431, aan de Cisterciënzer Abdij Altenberg. Wellicht is hier de heilige Bernard van Clairvaux in borduursel afgebeeld, die de Cisterciënzer Orde tot grote bloei bracht / foto © Johan Oosterman, 2016