- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Vorstelijke bontmuts
Opmars van de bontmuts bij Jan van Eyck
Sinds de Pruisenreizen in de 14de eeuw zien we in Europa vorsten met een bontmuts afgebeeld waarvan de oorsprong in het Verre Oosten ligt. Goed om die in beeld te brengen en voorzichtig conclusies te trekken.
Opmerkelijk is de afbeelding van de profeet Zacharias die de linkervleugel van het altaarretabel van het Lam Gods in de Sint Baafskathedraal in Gent domineert. Zijn bontmuts zien we ook op de Mozusput in Dijon, werk van Claes de Werve (1396 - 1404). De linkervleugel van het veelluik, het paneel met de rechtvaardige rechters, is gestolen in 1934. Wat we zien is een natuurgetrouwe kopie. In de pers duiken nu en dan speculaties op over de verblijfplaats van het origineel, o.a. op 18 juni 2018 in NRC Handelsblad. Ons interesseren vooral de bontmutsen, de ene van bruin bont bij de ruiter op de witte schimmel vooraan, de andere van blauwgrijs bont in de rechterbovenhoek van het paneel. |
Jean I de Bourbon stierf in 1434 in Londen in gevangenschap. Hij is door koning Henry van Engeland als krijgsgevangene meegenomen in 1416 bij de Slag bij Agincourt.
Voor Frankrijk een dieptepunt in de 100-jarige Oorlog, maar voor de Engelse koning de gedroomde overwinning na een maandenlange hachelijke krijgstocht die leek uit te lopen op een verloren veldslag. Engelse boogschutters bleken de Franse cavalerie echter te sterk. |
Huis Bergh verwierf een zeldzaam middeleeuws manuscript. Het unieke manuscript bevat twaalf kronieken o.a. over de graven en hertogen van Gelre en is rijk geïllustreerd met pentekeningen van hoge kwaliteit. Het moet rond het midden van de 15de eeuw zijn vervaardigd, mogelijk in opdracht van Willem II ‘De Rijke’, heer van Bergh (1404-1465). Het werk laat een duidelijke oriëntatie zien op het Nederrijnse gebied.
|
De verzameling kronieken is waarschijnlijk samengesteld na 1453 omdat de laatste kroniek het huwelijk vermeldt van Adolf van Kleef en Beatrix van Portugal in dat jaar, en vòòr 1461 omdat Karel VII nog koning van Frankrijk wordt genoemd. Het manuscript is daarmee te dateren tussen 1453 en 1461. In deze periode was Arnold van Egmond hertog van Gelre. Hij draagt op de tekening de bontmuts die in dit artikel centraal staat.
|
Berry's favoriete hoofddeksel
Passend in de reeks bontmutsen schaart zich één van de koningen uit de Très Riches Heures. Op de witte schimmel toont de koning zelf een prachtige terre á terre met een halshouding waar Anky van Grunsven schitterend mee voor de dag zou kunnen komen.
De bontmuts, subtiel gedetailleerd, verleent zijn verschijning met de nauwelijks zichtbare koningskroon precies zoveel autoriteit, dat hij als koning in een leidende positie aan het hoofd van zijn gevolg absoluut respect afdwingt. De populariteit van deze bontmuts onder vorsten laat zich mede door die gebruiksmogelijkheid verklaren nog afgezien van het draagcomfort. Jacobus Trijsburg, november 2018 |
De ooms die Charles VI, koning van Frankrijk adviseerden, waren: Jean de Bourbon, Philippe le Hardi en Jean de Berry. Berry die het dichtst bij de koning staat, draagt de bekende bontmuts. Gezanten van Johanna van Brabant komen met klachten over vijandelijkheden van Willem, hertog van Gelre. Kroniek van Froissart in het Middelnederlands ca. 1450, KB 130B21, Den Haag
Sigismund pelsmuts
De veelflappige pelsmuts heeft voor zover na te gaan is in de vuistdikke catalogus over keizer Sigismund van Luxemburg (Sigismundus. Rex et Imperator, 2006) geen specifieke soortnaam. Deze staat veelvuldig afgebeeld en is vele malen benoemd, maar alleen als 'kenmerkende pelsmuts', of zelfs met de noodnaam 'de Sigismund-pelsmuts'.
Deze vorm pelsmuts behoort tot de iconografie van keizer Sigismund (1411-1437), hij wordt daaraan herkend. Dat is ook logisch want hij beschouwde deze muts de facto als een kroon, ter vervanging daarvan op zijn reis. De pelzen kwamen uit Oost-Europa. In 1410 ontving Sigismund twaalf hoofddeksels van sabelbont van grootvorst Witold van Litouwen. (p. 159). Hertog Willem I van Gelre reisde maar liefst zeven maal naar dit gebied en nam zeker pelsmutsen mee naar Gelre. Daarom heeft de hertog een variant van deze pelsmuts op zijn hoofd, zoals afgebeeld op het tableau-vivant van de hertog die uitrijdt voor een toernooi. Een kolossaal exemplaar is zichtbaar op de miniatuur met de knieval van hertog Willem I, waar een hoveling achter de rug van de hertog de pelsmuts meedraagt als vorstelijk statussymbool. Soms hadden de flappen/randen een andere vorm. Op enkele afbeeldingen is de voorflap opgekruld, driehoekig van vorm en eindigt in een punt (o.a. goed zichtbaar op de Kruisdraging, waarop Sigismund de groep vorsten aanvoert, mogelijk naar een kopie van een miniatuur of schildering van de Meester van het Turijns-Milanees Getijdenboek - Jan van Eyck?), (p. 165, close-up op p. 123). |
Naast mogelijk Van Eyck hebben niet de minsten de keizer met deze muts afgebeeld, o.a. Pisanello en Piero della Francesca op een fresco uit 1451 (p. 149).
|
Zijn keukenmeester droeg eenzelfde hoofdbedekking (p. 366) / zie afb. links.
Uit een tekening (p. 353) zou je kunnen afleiden dat Sigismund er zelfs mee ten strijde trok op een geharnast paard. Voorzien van veren bovenop (een hanenkam) en de oorflap omhoog geslagen. Of dit een puur iconografische afbeelding is en symbolisch of daadwerkelijk een strijdsituatie weergeeft is onduidelijk en wellicht onverstandig. Maar mogelijk is de pelsmuts verstevigd met metaal. Dat is op de tekening niet te zien, maar zou afgeleid kunnen worden aan de hanenkam bovenop, die toch ergens aan bevestigd moet worden. Sigismund was van 14 tot 20 november 1416 in Nijmegen bij hertog Reinald IV, die hij als zijn 'bloedvriend' en 'raed des Rijx' beschouwde (p. 282 Nijsten en p. 177, noot 98 MVLS-1). Het verblijf in Gelre was onderdeel van een lange reis door het Rijk, van Konstanz naar Konstanz, van juli 1415 tot februari 1417. Voorafgaande aan Nijmegen was hij dat jaar al in Londen (mei), Canterbury (augustus), Parijs (maart), Amiens (april en september/oktober), Brussel (november) en Dordrecht (november) geweest. (p. 64) Gezien het jaargetijde ligt het voor de hand dat hij de pelsmuts ook in Nijmegen op had. Als Paul en Herman van Lymborch nog leefden in maart 1416 (hun overlijden wordt in oktober van dat jaar gemeld in Nijmeegse bronnen) en niet al te ziek waren dan hebben ze hem mogelijk gezien/ontmoet in Parijs. André Stufkens, november 2018 |