- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Onder de loep nemen
Verrassende details komen tevoorschijn dankzij een hoge resolutie
Marie d'Harcourt's miniatuur onder de loep
Het atelier van Het Woud der Verwachting kreeg via prof. dr. Johan Oosterman de miniatuur met Marie d'Harcourt in haar adembenemende houppelande in een maximaal grote resolutie. Onder de loep kan men door de kleinste details verrast worden. Maar wat een ieder zien kan, is haar naar rechts gewende positie, die van de (nog) ongetrouwde vrouw, dus als bruid. Onderstaande details zijn met het blote oog bijna niet waarneembaar. Bij inzoomen echter vertellen ze ons meer over de werkwijze van de kunstenaar(s). Omdat de handtekening ontbreekt wordt het gissen naar de identiteit van de verluchter(s). Maar dat is ook niet het doel van het uitvergroten, geordend volgens deze lijst:
|
Sikkelvormige insnijden in de mouwen (1.) in combinatie met de bontvoering in minivert (2.)
Toen het atelier van Het Woud der Verwachting op zoek ging naar de stof om sikkelvormige insnijdingen uit te vervaardigen, wist de heer Klaas Prosman van Doornebal interieurs te Lienden vrijwel direct welke stof de meest natuurlijke neiging tot omkrullen heeft:
satijnzijde! Daar kon het atelier in meegaan. Voor het bepalen van de dikte zijn proefmonsters gebruikt. |
Op het eerste gezicht was de aanwezigheid van een bontvoering in de mouwen niet evident, maar toen de uitvergroting beschikbaar kwam, concludeerde men dat er ongeveer twintig huidjes op rij zichtbaar zijn.
Per mouw uitgaande van een voor- en achterkant en tevens van twee huidjes naast elkaar, kom je uit op tenminste 80. Er zijn twee mouwen, dus 160 huidjes! |
Trompe-l'oeuil (3.), stippeltechniek (4.), changeant blauw-blauw (5.)
Gezichtsbedrog
Op de sleep van de houppelande van Marie d'Harcourt liggen beide mouwen met een twist over elkaar heen. Bij elkaar zo lang dat deze buiten het kader van de miniatuur geschilderd zijn. Gezichtsbedrog de Gebroeders van Limburg eigen. |
Met drie voorbeelden laat zich dit illustreren: 1. in het Getijdenboek Les Belles Heures, 223v. Jean de Berry op reis, steken torenspitsen met vlag uit het kader. 2. Paradijs zonder kader in Les Très Riches Heures. 3. Tekeningen over twee pagina's tonen 'Maria Boodschap' in The Tenschert Hours.
|
Op elke vergroting ziet men de stippeltechniek toegepast, die zo helpt om een changeant effect te imiteren en mogelijk de structuur van de zijde. Pas bij maximaal inzoomen zijn twee verschillende tinten blauw zichbaar, beslist geen koningsblauw. Dit sterkt ons in de gedachte dat dit het bruidskleed is.
|
Trompe l'oeil effect door kaders los te laten
De Gebroeders van Limburg doorbreken het kader waarin miniaturen opgesloten zijn. Links de miniatuur uit Les Belles Heures met de aankomst van De Berry bij een kasteel met vlaggen in blauw-geel-blauw op de torens van de toegangspoort. Hieronder het kaderloze Paradijs met God, Adam en Eva in een stripverhaal. |
Tweeluik met een boeiend beeldverhaal In het Getekende Getijdenboek The Tenschert Hours, door prof. dr. Eberhard König toegeschreven aan de Gebr. van Limburg, komt een 'Maria Boodschap' voor. Op linker pagina de engel die met een lelie in de hand de geboorte aankondigt, rechts de Maagd Maria die zich omwendt terwijl haar linkerhand rust op het boek waarin zij was verdiept. |
Uiterst links bevindt zich de ommuurde besloten tuin met fontein, die als zinnebeeld kan worden opgevat voor de maagdelijkheid van Maria. De compositie waarbij de ene pagina in de andere overloopt, is baanbrekend; een trompe l'oeil zo groot als een tweeluik, een diptiek. Hebben we zoiets ooit eerder gezien? Helemaal wel. |
Overschildering en vlek
|
Ongeveer het laatste dat we hadden verwacht, was de overschildering en de vlek. Bij de schouder en de
|
linker mouw tekent zich een overschildering af. Maar bij nader onderzoek blijken mogelijk meer streken onnauwkeurig gezet te zijn. In het oog springend is bepaald de gemorste vlek op haar gewaad. Wie hem eenmaal heeft gezien, blijft die vlek storend vinden.
Beide elementen rechtvaardigen de conclusie dat het portret van Marie d'Harcourt ten voeten uit al bestond voordat zij in haar hortus conclusus werd geplaatst. Dubbel boord Tenslotte biedt de uitvergroting van haar buste ook nog gelegenheid de boord van haar houppelande nader te bekijken. Deze bestaat uit twee lagen. De bovenste witte stof is zigzag geborduurd met een fijne blauwe draad en op het laagste punt voorzien van een parel. De onderste laag oogt wit en grijs en is wellicht gemaakt van minivert, de witte buikjes van de grijze eekhoorn, populair als voering in de Middeleeuwen. |