- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
De Pottenbakker
Boven: Allemaal steengoed 1400 -1500, in een houtoven gebakken bij een temperatuur van 1280 graden Celsius. Van links naar rechts: trechterbeker, drinkbekers en een kan. Op de achtergrond een kan en een bierpul,
De bierpul is een replica naar fragmenten uit de kelder van het Gebroeders van Limburg Huis te Nijmegen.
Onder: Als voorbeeld voor dit aardewerk diende onder meer de 15de eeuwse schotel uit het Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam (links. De schotel die rechts is afgebeeld is nog niet gebakken / geglazuurd.
De bierpul is een replica naar fragmenten uit de kelder van het Gebroeders van Limburg Huis te Nijmegen.
Onder: Als voorbeeld voor dit aardewerk diende onder meer de 15de eeuwse schotel uit het Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam (links. De schotel die rechts is afgebeeld is nog niet gebakken / geglazuurd.
Tijdens het feestmaal op Ammersoyen zullen de spijzen geserveerd worden op vers gebakken aardewerk. Het aardewerk komt regelrecht uit een met hout gestookte pottenbakkersoven, die voor dit soort keramiek tot ca. 1.000 graden Celsius wordt verhit.
De pottenbakker zorgt er voor dat de schotels bij het edele gezelschap in de smaak vallen. Met witte klei brengt hij oogstrelende decors op zijn draaiwerk aan. Er zijn vreemde vogels bij, maar ook vrome teksten en ondoorgrondelijke motieven. Iedere afbeelding draagt zijn eigen verborgen betekenis, zoals alles in de 15de eeuw een symbolische waarde heeft. Gods naam op een schotel tempert de vraatzucht van de eter, om mensen te manen dat de aardse spijzen wel een godsgeschenk zijn, maar van tijdelijke aard. Pinksteren op Ammersoyen belooft een bijzondere belevenis te worden voor jong en oud, voor mensen met / zonder kennis van het middeleeuws verleden van Gelderland en Brabant. Het feestmaal met Pinksteren is geen schranspartij; niet het voedsel staat centraal maar de viering van de dag waarop de Heilige Geest mensen bezielde. |
Afb. boven: De gekroonde leeuw met dubbele staart verwijst naar het wapen van de gastheer, de hertog van Gelre. Deze schotel is gebakken en van glazuur voorzien. De manen, de staart en andere details zijn ingekrast voor een maximaal authentiek effect. Klik voor info op Gebroeders van Limburg Festival |
De pottenbakker werkt met gele klei die bij het bakken rood kleurt, zie afb 1 + 2. De kom op deze foto's staat op standvinnen die "uit de klei getrokken" zijn vanuit de kom zelf. De schotel rechts kreeg een witte engobe laag waarin haasjes zijn gekrast, de bekende sgrafitto techniek, die in al in de Middeleeuwen is ontwikkeld.