- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bode >
- Bontwerker
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
- Educatief aanbod
- Erfgoedbreed
- Erepodium Maelwael
-
Evenementenarchief
- Kostuumpresentatie
- Terugblik AMB '19 >
- Terugblik AMB '18
- De zot gekroond
- Ridders Oude Wand
- Eendaags Pop-Up Museum
- Terugblik GvL '17 >
- Terugblik AMB '17 >
- Handel en Hanze
- 2016 GvLimburg Festival >
- 2016-10-08 Gelredag / Koningsweg
- 2016-10-07 Archeohotspot Arnhem
- 2016 Ammersoyen Middeleeuws Bewoond >
- 2015 GvLimburg Festival
- 2015 - Welkom op Ammersoyen
- 2013 Gebroeders van Limburg Festival
- 2013 Loop der Tijden
- 2013 Het blijft toch familie
- 2013 Project Middeleeuwen
- 2013 Kasteel Ammersoijen
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
- Maelwael Lymborch
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Maria van Gelre's kerkschat
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- Vroom keramiek
- Midwinterhoorn
- In amazonezit
- Stekeligheden
- Vorstelijke bontmuts
- Wat een kers niet vermag
- Vlindermadonna van dichtbij
- Elburg ideaalstad
- Maria van Brabant
- Gouden zegel Karel IV
- bellenville ook gelders
- honi soit qui mal y pense
- Kroniek van Froissart
- Het Middeleeuwse Banket
- Festina lente
- Henk Demoed
- Laudate
- Sint Nicolaas
-
Personages
- Projecten 2005-18
-
Publicaties
- Jaarboek Gelre CXI
- Maelwael Van Lymborch
- Guillaume Machaut
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Maria van Gelre 1380-1429
- Grondleggers schilderkunst
- The making of... Magazine 600
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- De gebroeders Van Limburg
- Edelman Bedelman
- De hand van de meester
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Kastelen in Gelderland
- Middeleeuws koken >
- Ridders van Gelre
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Kroniek van Froissart
Bron voor de laatmiddeleeuwse geschiedenis van Europa en van Gelre
Kroniek van Jean Froissart in KB Den Haag
Jean Froissart beschrijft in zijn Kroniek de historie van Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal, de Lage landen en hun partners van 1326 tot ±1400. Er zijn er meer dan 150 bewaard gebleven, meestal in nationale bibliotheken. In de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag bevindt zich één van de mooiste handschriften, afkomstig uit de Stadhouderlijke Bibliotheek. Jean Froissart is in ± 1337 in Valenciennes geboren. Hij is 24 jaar als hij hofdichter en historicus wordt bij Filippa van Henegouwen. Zij was gehuwd met koning Edward III van Engeland. Toen zij overleed, werd o.a. Johanna van Brabant zijn opdrachtgever. Hij stierf rond 1405. Hij begon met het overschrijven van de kroniek van Jehan Le Bel, eveneens in proza. Hij volgde diens voorbeeld, omdat het op rijm zetten van de historie vaak leidde tot fouten. |
Froissarts kroniek bestaat uit vier boeken. Boek I gaat tot 1373, boek II, III en IV beschrijven gebeurtenissen tot 1385, 1388 en 1400 zoals de 100-jarige oorlog.
Dit handschrift ontstond tussen 1400 - 1410 in Parijs. Op het eerste blad na het register staat een raamwerk met vier belangrijke vorsten uit de 100-jarige Oorlog: Edward II, koning van Engeland, Alfonso XI, koning van Leon en Castilië, Philips VI, koning van Frankrijk en Willem III, graaf van Holland en Henegouwen. Of deze verluchting ook op naam staat van de Vergilius Meester is bij vergelijking de vraag. In de marge staan wildemannen die de wapenschilden vasthouden. Vier vrouwen presenteren in de hoeken hun helmen. De harpijen functioneren bij het blazoen onderaan als schildhouders. Het originele schild blijkt moedwillig verwijderd. De herkomstgeschiedenis vermeldt als eerste eigenaar Louis de Luxembourg (1418-1475). Dit wapenschild verwijst naar de nieuwe bezitter van dit handschrift bijna een eeuw na zijn ontstaan: Philips van Kleef. Hendrik van Nassau kocht dit handschrift uit diens nalatenschap. Daarna kwam het in de Stadhouderlijke Bibliotheek terecht. De schakel naar de opdrachtgever ontbreekt helaas. |