- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2019
-
Ambachten
- Alchemist
- Bandweven >
- Bode >
- Bontwerker
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
- Educatief aanbod
- Erfgoedbreed
-
Evenementenarchief
- Kostuumpresentatie
- Terugblik AMB '18
- De zot gekroond
- Erepodium Maelwael >
- Eendaags Pop-Up Museum
- Ridders Oude Wand
- Terugblik GvL '17 >
- Terugblik AMB '17 >
- Handel en Hanze
- 2016 GvLimburg Festival >
- 2016-10-08 Gelredag / Koningsweg
- 2016-10-07 Archeohotspot Arnhem
- 2016 Ammersoyen Middeleeuws Bewoond >
- 2015 GvLimburg Festival
- 2015 - Welkom op Ammersoyen
- 2013 Gebroeders van Limburg Festival
- 2013 Loop der Tijden
- 2013 Het blijft toch familie
- 2013 Project Middeleeuwen
- 2013 Kasteel Ammersoijen
- Historie van Gelre
- Maelwael Lymborch
-
Maria van Gelre
- Biografie Marie d'Harcourt
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Maria van Gelre's kerkschat
- Onder de loep nemen
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
- Onderzoek
- Personages
- Projecten 2005-18
-
Publicaties
- Guillaume Machaut
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Maria van Gelre 1380-1429
- Grondleggers schilderkunst
- The making of... Magazine 600
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- De gebroeders Van Limburg
- Edelman Bedelman
- De hand van de meester
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Kastelen in Gelderland
- Middeleeuws koken >
- Ridders van Gelre
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Getijdenboek TEFAF 2016 (2)
Getijdenboek van Gebroeders van Limburg (?) op TEFAF 2016
Herkomst manuscript
De catalogus waarin Heribert Tenscher, de Zwitserse uitgever-antiquaar, op TEFAF in Maastricht zijn kostbaar kleinood presenteert, bevat een uitgebreide provenance, waarin de vererving van dit manuscript is beschreven. Prof. dr. Eberhard König neemt aan dat dit manuscript een geschenk is van Jean de France, duc de Berry aan de ouders van Charles d'Orléans, te weten Louis d'Orléans, broer van de Franse Koning Charles VI, en de gemalin van de hertog van Orléans, Valentina Visconti.
Dit zou de oriëntatie op de Italiaanse kunst kunnen verklaren, onder meer af te leiden uit het type schild dat Sint Joris hanteert en buckler wordt genoemd. Het is een nieuw type ruiterschild, relatief ongewoon ten noorden van de Alpen en populair in Italië rond 1400.
De stamboom van de Belgische familie waartoe de laatste eigenaar van het manuscript behoort, laat zich herleiden tot het echtpaar d'Orléans-Visconti.
Sint Joris in strijd met de draak
Om de twee andere miniaturen in het Getijdenboek te duiden dook Aebele Trijsburg in de boeken. Sint Joris was niet het grootste probleem. De patroonheilige van de ridders, die in harnas te paard een draak bevecht, is heel herkenbaar. Fraai is te zien hoe de draak zijn staart rondom de achterbenen van het paard heeft geslagen. De jonkvrouw op de achtergrond zal de dochter van de koning zijn, die volgens de legende aan de draak geofferd moest worden om verder onheil af te wenden. Sint Joris maakte korte metten met hem en is daarmee een prachtig voorbeeld voor andere koene ridders.
Denk aan Wichard en Lupold van Pont, die een draak hebben gedood alvorens zij op die plek Gelre hebben gesticht, vernoemd naar de kreten die het ondier slaakte toen het stierf door het zwaard waarmee zij hem doorstaken.
De Gebroeders van Limburg waren redelijk vertrouwd met draken. Onderstaande miniatuur van de Mont Saint Michel is van hun hand. We zien hoe de aartsengel Michael de draak al heeft verwond aan het bloed dat uit zijn groene lichaam drupt. Als de Tour de France deze zomer op Mont Saint Michel start, zal op de top weer het vergulde beeld van de aartsengel prijken, dat zojuist voor restauratie is weggehaald, heel spectaculair met een helikopter.
De catalogus waarin Heribert Tenscher, de Zwitserse uitgever-antiquaar, op TEFAF in Maastricht zijn kostbaar kleinood presenteert, bevat een uitgebreide provenance, waarin de vererving van dit manuscript is beschreven. Prof. dr. Eberhard König neemt aan dat dit manuscript een geschenk is van Jean de France, duc de Berry aan de ouders van Charles d'Orléans, te weten Louis d'Orléans, broer van de Franse Koning Charles VI, en de gemalin van de hertog van Orléans, Valentina Visconti.
Dit zou de oriëntatie op de Italiaanse kunst kunnen verklaren, onder meer af te leiden uit het type schild dat Sint Joris hanteert en buckler wordt genoemd. Het is een nieuw type ruiterschild, relatief ongewoon ten noorden van de Alpen en populair in Italië rond 1400.
De stamboom van de Belgische familie waartoe de laatste eigenaar van het manuscript behoort, laat zich herleiden tot het echtpaar d'Orléans-Visconti.
Sint Joris in strijd met de draak
Om de twee andere miniaturen in het Getijdenboek te duiden dook Aebele Trijsburg in de boeken. Sint Joris was niet het grootste probleem. De patroonheilige van de ridders, die in harnas te paard een draak bevecht, is heel herkenbaar. Fraai is te zien hoe de draak zijn staart rondom de achterbenen van het paard heeft geslagen. De jonkvrouw op de achtergrond zal de dochter van de koning zijn, die volgens de legende aan de draak geofferd moest worden om verder onheil af te wenden. Sint Joris maakte korte metten met hem en is daarmee een prachtig voorbeeld voor andere koene ridders.
Denk aan Wichard en Lupold van Pont, die een draak hebben gedood alvorens zij op die plek Gelre hebben gesticht, vernoemd naar de kreten die het ondier slaakte toen het stierf door het zwaard waarmee zij hem doorstaken.
De Gebroeders van Limburg waren redelijk vertrouwd met draken. Onderstaande miniatuur van de Mont Saint Michel is van hun hand. We zien hoe de aartsengel Michael de draak al heeft verwond aan het bloed dat uit zijn groene lichaam drupt. Als de Tour de France deze zomer op Mont Saint Michel start, zal op de top weer het vergulde beeld van de aartsengel prijken, dat zojuist voor restauratie is weggehaald, heel spectaculair met een helikopter.