- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Wist de middeleeuwer van wanten?
Middeleeuwse handschoenen van hertenleer & winterse wanten van wol
Valkenjacht uit de Très Riches Heures
Het zijn details in een detail uit het augustusblad in de kalenderserie, waarmee de Très Riches Heures opent. Hier doelen we op de handschoenen van hertenleer, die door de hoogste Franse adel worden gedragen bij de valkenjacht. De gebroeders Van Lymborch hebben deze handschoenen tot in detail afgebeeld tot en met de bellenkoordjes aan de klauwen van de roofvogels. Het is hoogzomer, de maaiers zoeken verkoeling in de rivier. Niettemin dragen de deelnemers aan de jacht handschoenen. Niet om zich te beschermen tegen de kou maar als bescherming tegen de scherpe klauwen. |
Elders op deze website zijn de handschoenen in beeld van de bisschoppen van Keulen, Mainz en Trier, die bij de beëdiging van Willem I als hertog van Gelre aanwezig waren. Zij vormden de aanleiding om ons te verdiepen in het dragen van handschoenen door deze en andere kerkvorsten. Deze handschoenen zijn net zo minutieus in beeld gebracht, hoogstwaarschijnlijk door Herman Maelwael, broer van Willem Maelwael hun grootvader van moeders kant. Zie: handschoenen. De gebroeders Van Lymborch volgen in dit opzicht de traditie die door hun erflaters werd gevestigd. |
Sublieme pentekening in het Wapenboek Gelre
Handschoenen in diverse functies Bisschoppen dragen handschoenen vanwege hun geestelijk ambt dat zuiverheid vereist bij de praktische uitvoering van bepaalde handelingen. De praktijk bij het jagen met vogels dwingt de adel zich om zich te verweren tegen hun scherpe klauwen. Dat geldt net zo voor de valkenier die de jacht met vogels begeleidt door er twee tegelijk als reserve voor de meerijdende dames mee te voeren. Mooi detail dat de handschoen zo lang is om zijn pols te beschermen. De koordjes aan de poten hebben gouden belletjes aan het einde. Zijn linkerhand steekt in een drievinger handschoen. |
Drie verschillende valkenjachten met drievinger handschoenen
Aan het slot van dit artikel blijkt het gewone volk drievinger wanten te dragen. Maar hier draagt een adellijke dame in een valkenjacht scène op een vroeg 15de-eeuws wandtapijt in het Louvre ook een handschoen met drie vingers aan de linkerhand waarop de valk zit. De valkenier op het januariblad in het Breviarium Grimani heeft een drievingerige handschoen aan de linkerhand en daarop de valk. Het is aannemelijk dat de ruiters en de dames bij de valkenjacht in de Trés Riches Heures drievingerige handschoenen aan de linkerhand dragen. Bij hun valkenier is dit het duidelijkst waarneembaar. Aan de rechterhand dragen de dames wel de vijfvingerige handschoenen. |
Handschoenen als hoogwaardigheidsteken of symbool voor het huwelijk...
Handschoenen dragen, soms los in de hand zoals op dit dubbelportret, kan als teken van hoogwaardigheid gezien worden. Het echtpaar Swin uit Dithmarschen refereert via het wapen middenboven aan het oudst bekende geslacht van de Wurtmannen, waarmee Swin zichzelf identificeert en aangeeft tot de originele clan te behoren. De handschoenen vormen zo een attribuut die zijn status kunnen onderstrepen, een luxe artikel enkel behorend tot de autoriteit van een rechtsgebied.
Ze kunnen ook beschouwd worden als een symbool voor het huwelijk, wat dit dubbelportret onderstreept. Dit attribuut komt geregeld voor op portretten vanaf de Vlaamse primitieven tot in de 17de/18de eeuw bij deftige dames en heren van "goede komaf". Voor de Tweede Wereldoorlog zijn heel wat bruidjes vanuit Nederlands "met de handschoen" getrouwd en vervolgens per schip naar Nederlandsch Oost-Indië vertrokken naar hun echtgenoot. Die was eerder als ongetrouwd man daarheen gegaan om als kostwinner zijn bestaan op te bouwen, om zijn fortuin te maken en een gezin te kunnen stichten en te onderhouden. Zo is de handschoen als symbool voor het huwelijk zelfs letterlijk in ons spraakgebruik terecht gekomen. |
Drievingerwant is makkelijk na te maken
Naast het pontificale, adellijke en elitaire gebruik is de handschoen natuurlijk ook toegepast in het dagelijks leven van de burgerman en de plattelandsbevolking. Bronnen voor praktische werkhandschoenen en winterse vuisthandschoenen bevatten als opvallende verschijning: de drievingerwant of gespleten want. Deze gulden middenweg tussen de mobiliteit van de vijfvingerhandschoen en de warmte van de want komt veelvuldig voor in manuscripten en schilderijen. In de kathedraal St-Jean-Baptiste in St-Jean-de Maurienne bevindt zich zelfs een misericorde uit 1498 met meer dan levensgroot gebeeldhouwde drievingerwanten aan een haakje. De binnenkant lijkt hier met bont gevoerd. |
Overigens zijn er nog fysieke handschoenen van dit bijzondere type bewaard gebleven, onder andere in de Nederlandse bodem. Annemarieke Willemsen gaf een inventarisatie in “De handschoen opgenomen. Laat-middeleeuwse wanten, wapenwanten en handschoenen in de Nederlanden”, gepubliceerd in MADOC - tijdschrift over de Middeleeuwen jg. 29, nr. 2, zomer 2015. Zij stelde vast dat er vier leren drievingerwanten in Nederland en België zijn gevonden, waarvan twee een smal vak voor de wijsvinger en een breder vak voor de drie overige vingers hebben. De hier afgebeelde want is gevonden in een drenkplaats op de Hopmarkt in Aalst en kan volgens Annemarieke Willemsen in verband worden gebracht met veehandelaars of herders.
|
Wie de drievingerwant wil namaken vindt de complete instructie: HIER
|
|
Bij nader onderzoek lijkt het erop dat zulke drievingerige wanten in brede lagen van de bevolking, zowel door mannen als door vrouwen, werden gedragen. Zo draagt de allegorische 'Ouderdom' in de Roman de la Rose van Louise van Savoye (15de eeuw) toepasselijk grijze gespleten wanten.
|
|
'Lamme die de blinde leidt'
In de naburige bedevaartskerk St. Leonhard bij Tamsweg hangt een schilderij met de wonderen van Sint Leonard (1452-1461) met daarop een man met één zwarte drievingerwant, als bedevaartsganger herkenbaar aan zijn pelgrims-staf en -hoed. Zijn ogen zijn gesloten en zijn begeleider heeft een handicap. Dit plaatst het tafereel binnen het schilderkunstige motief van de “lamme die de blinde leidt”. |
Drievingerige pantserhandschoenen
Ten slotte troffen we nog een paar drievingerige pantserhandschoenen aan in de collectie van het Metropolitan Museum. Deze werden in 1546 door Desiderius Helmschmied uit Augsburg gemaakt en behoren tot een wapengarnituur bestemd voor Philips II van Spanje. Of dergelijke pantserhandschoenen ook in de 15de eeuw voorkwamen, is wellicht een vraag voor een volgend onderzoek. |