- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Sterrenbeeld - Steenbok
De verbeelding van Steenbok door de gebroeders Van Lymborch
|
|
De wonderlijke sterrenwereld verbeeld in opdracht van Jean de Berry
Onlangs opperde iemand om mensen aan te moedigen om lokaal alle lichten te doven met geen enkel ander doel dan ons te kunnen vergapen aan de wonderlijke sterrenwereld. Uiteraard 's nachts en bij voorkeur in een stad. We kennen al de nacht van de nacht maar dit gaat verder. Er zijn ook websites die tips geven waar in Nederland de mooiste nachthemel gefotografeerd kan worden. De betovering die uitgaat van de sterren liet ook Jean de Berry niet koud. Integendeel, Lubert Hautscilt, abt van Brugse Eeckhouteabdij, die in 1398 een planetarium bouwde, vroeg hem lid te worden van zijn broederschap van elf geestelijken en leken om kennis te delen over sterren en planeten. Daar had hij wel oren naar en liet zich in 1402 inlijven. In 1403 gaf Lubert hem het boek Liber astrologiae cadeau. *) Zou het kunnen dat deze persoonlijke betrokkenheid en de daarmee verworven kennis Berry heeft aangezet tot het prominent afbeelden van dierenriemtekens in zowel de Belles Heures als in Les Très Riches Heures? Kan de unieke afbeelding van de nachtelijke hemel in de kalender aan deze relatie toegeschreven worden? |
In deze bescheiden bijdrage beperken we ons tot hun verbeelding van het dierenriemteken Steenbok (van 22 december t/m 19 januari). In de kalender van de Belles Heures hebben de gebroeders Van Lymborch het teken Steenbok uit de dierenriem verbeeld zoals in hun tijd gebruikelijk was. De zonderlinge symboliek van dit gehoornde dier verenigd met een schelphoorn vraagt om opheldering. Vooral ook omdat zij in het getijdenboek Les Très Riches Heures vrijwel dezelfde vorm gekozen hebben, weer die combinatie van een Steenbok met een achterlijf dat ogenschijnlijk uit een schelphoorn verschijnt of ermee verenigd is. Tenslotte is deze (net iets anders) afgebeeld bij de astrologische mens in het getijdenboek Les Très Riches Heures. Overal draagt Steenbok twee hoorns op de kop terwijl zijn achterlijf in een nautilusschelp of slakkenhuis zit. In Medieval Calendars and the Zodiac meldt Teresa Pérez Higuera dat de Steenbok/slak combi populair was in hun tijd. De dierenriem in het plafond van de Dendera tempel toont Steenbok met vissenstaart. Zij noemt de 100% Steenbok versie zeldzamer/jonger.**) |
|
Symboliek van Steenbok & schelphoorn combi vraagt om opheldering
Steenbok heeft twee hoorns op de kop terwijl zijn achterlijf op een nautilusschelp of slakkenhuis lijkt. De Utrechtse doopbelofte uit de achtste eeuw eiste de afzwering van heidense en bijgelovige praktijken voor men tot Christen gedoopt kon worden. Welke dat zijn staat in de ‘Indiculus superstitionum et paganiarum’ = (vertaald) ‘lijstje bijgelovige en heidense zaken’. Dit lijstje vermeldt: ‘tempestatibus, cornibus et cocleis’ = (vertaald) stormen (blazen op) hoorns & schelphoorns Samengevat betreft dit een verbod op heidens kabaal voor aspirant-gelovigen. Je kreeg je doop niet cadeau, er moest iets tegenover staan, nl. afzien van tradities. Belofte maakt schuld bleek al gauw; aan wild geraas / heidens kabaal bij Oud & Nieuw bestaat geen gebrek. |
Hoornblazen leeft voort als midwinterhoornblazen op houten hoorns van de Eerste Advent tot Driekoningen in Oost-Nederland, Polen, Baltische staten en net over de Duitse grens. Schelphoornblazen aan de kust stierf een stille dood. Oorspronkelijk blies men bij de Wilde Jacht om Wodan en zijn dodenleger te helpen de mythische wolf Fenrir verjagen; die belaagde rond de kortste dag de zon met het risico dat die voor altijd zou verdwijnen, of zelfs door de wolf verslonden zou worden, volgens voorchristelijke bronnen. Feit blijft dat Steenbok/Capricornus (NB cornus = hoorn) door de Van Lymborchs met de 'eigentijdse' schelphoorn is verenigd, wat zich niet via de Indiculus laat verklaren. Maar de analogie is wel verbazingwekkend.***) |
*) Jean-Baptiste Lebigue, Jean de Berry à l’heure de l’Union. Les Très Riches Heures et la réforme du calendrier à la fin du Grand Schisme. Christine Barralis, Jean-Patrice Boudet, Fabrice Delivré, et al. Église et État, Église ou État? Sorbonne, Parijs, 2014, p. 367-389. Lebigue vermoedt een verband tussen Berry's relatie met Lubert Hautscilt en de keuze het hemelgewelf op de kalenderbladen af te beelden.
**) Teresa Pérez Higuera, The Art of Time. Medieval Calendars and the Zodiac. Weidenfeld & Nicolson, London 1998, p. 87.
***) 1. J. van Eijnatten en F. van Lieburg, Nederlandse religiegeschiedenis, Uitgeverij Verloren, Hilversum 2006, tweede druk, p. 57.
2. F.E. Farwerck, Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden, Uitgeverij N.Kluwer N.V. - 1978 - 2e druk, p. 205.
3. Mircea Eliade, Rites and symbols of initiation. The mysteries of birth and rebirth. Harper & Row publishers, New York, 1975, p..83-84.
**) Teresa Pérez Higuera, The Art of Time. Medieval Calendars and the Zodiac. Weidenfeld & Nicolson, London 1998, p. 87.
***) 1. J. van Eijnatten en F. van Lieburg, Nederlandse religiegeschiedenis, Uitgeverij Verloren, Hilversum 2006, tweede druk, p. 57.
2. F.E. Farwerck, Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden, Uitgeverij N.Kluwer N.V. - 1978 - 2e druk, p. 205.
3. Mircea Eliade, Rites and symbols of initiation. The mysteries of birth and rebirth. Harper & Row publishers, New York, 1975, p..83-84.