- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bode >
- Bontwerker
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
- Educatief aanbod
- Erfgoedbreed
- Erepodium Maelwael
-
Evenementenarchief
- Kostuumpresentatie
- Terugblik AMB '19 >
- Terugblik AMB '18
- De zot gekroond
- Ridders Oude Wand
- Eendaags Pop-Up Museum
- Terugblik GvL '17 >
- Terugblik AMB '17 >
- Handel en Hanze
- 2016 GvLimburg Festival >
- 2016-10-08 Gelredag / Koningsweg
- 2016-10-07 Archeohotspot Arnhem
- 2016 Ammersoyen Middeleeuws Bewoond >
- 2015 GvLimburg Festival
- 2015 - Welkom op Ammersoyen
- 2013 Gebroeders van Limburg Festival
- 2013 Loop der Tijden
- 2013 Het blijft toch familie
- 2013 Project Middeleeuwen
- 2013 Kasteel Ammersoijen
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
- Maelwael Lymborch
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Maria van Gelre's kerkschat
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- Vroom keramiek
- Midwinterhoorn
- In amazonezit
- Stekeligheden
- Vorstelijke bontmuts
- Wat een kers niet vermag
- Vlindermadonna van dichtbij
- Elburg ideaalstad
- Maria van Brabant
- Gouden zegel Karel IV
- bellenville ook gelders
- honi soit qui mal y pense
- Kroniek van Froissart
- Het Middeleeuwse Banket
- Festina lente
- Henk Demoed
- Laudate
- Sint Nicolaas
-
Personages
- Projecten 2005-18
-
Publicaties
- Jaarboek Gelre CXI
- Maelwael Van Lymborch
- Guillaume Machaut
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Maria van Gelre 1380-1429
- Grondleggers schilderkunst
- The making of... Magazine 600
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- De gebroeders Van Limburg
- Edelman Bedelman
- De hand van de meester
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Kastelen in Gelderland
- Middeleeuws koken >
- Ridders van Gelre
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Wol verven
Plantaardig verven
Voor het verven van wol kan men (delen van) planten gebruiken, o.a. bladeren, wortels, bloemen, schillen, knoppen, bast en zelfs gemalen hout... In veel gevallen wordt de wol voorbewerkt met een andere stof waarmee de wol wordt gebeitst. Kruidenvrouwen van Het Woud der Verwachting hebben plantaardig geverfde wol in strengen in een mand verzameld met aan elke streng een label. In het midden ligt een dot ongesponnen wol die met uienschillen is geverfd. |
Hoofdstuk LXX uit Capitulare de villis vel curtis imperii. De domeinenverordening is wellicht in 812 in Aken in opdracht van keizer Karel de Grote door de benedictijner abt Ansegis van St.Wandrille opgesteld.
|
Met de klok mee, te beginnen met:
|
Het belang van de kruidentuin
Sommige kruiden worden in een kruidentuin geteeld om daaruit verfstoffen te winnen, Maar er zijn legio voorbeelden van planten, bladeren, wortels en andere bestanddelen die niet in een kruidentuin laten telen, maar die men verzamelen moet op andere plekken. In de nieuwe kruidentuin op de Ruïne Stein zouden aanvankelijk vier plantvakken komen: 1. keukenkruiden 2. geneeskruiden 3. cosmetische kruiden 4. verfkruiden Bij nader inzien moesten de verfkruiden het veld ruimen voor planten uit de lijst die Karel de Grote in Aken Ao 812 liet maken, de Capitulare de Villis. Re-enactment groepen als Het Woud der Verwachting kunnen planten gebruiken om kleding mee te verven. Men kan de ongesponnen wol een verfbad geven of de strengen van gesponnen wol. Wie contrasten in het weefsel wil, werkt daarmee. Men kan ook stoffen of kleding in zijn geheel een verfbad geven, zoals de blauwverver deed, die daar dan blauwe handen aan overhield. Deze benaming vindt men terug in straatnamen en gevelstenen. Afb. links: Onder toeziend oog van de kruidenvrouw plaatst de tuinjongen in de kruidentuin op de Ruïne Stein een naambordje bij één van de kruiden in het plantvak met kruiden voor cosmetisch gebruik.
|
Wede voor de blauwverver
Langs de Berkel bij Almen groeit een bepaalde plant weelderig langs de oever. Wede wist iemand, waar je stoffen blauw mee kunt verven. Via Wikipedia dit gecontroleerd en jazeker voordat indigo werd ingevoerd uit het Verre Oosten, verfde men blauw met wede. Een dame die hierin zeer actief is verwijst naar de blauwe hand. Daar stond een gevelsteen bij afgebeeld van de blauwe hand. In Oud-Achterhoeksch Boerenleven schrijft Meester Hendrik Willem Heuvel over de boerderij in Laren met dezelfde naam het volgende: "De herberg de Blauwe Hand. De naam komt wellicht van de geschilderde blauwe hand, die in oude tijden wel boven een deur hing ter afwering van booze invloeden. Dat is zeker wel drie eeuwen of langer geleden." Blz. 148, vijfde druk, Deventer 1965. Uitg. N.Kluwer. Het verband met het blauw verven is niet meer aan te tonen, maar we weten dat in de Middeleeuwen deze verfstof uit wede werd gewonnen en toegepast. In Nijmegen bestaat ook een gevelsteen (afb. rechts) De Blaauwe Hand geheten, uit 1797, die in verband wordt gebracht met de blauwverver, die in dat pand ooit zijn ambacht uitgeoefend zou hebben. |
In de miniaturen van de Gebroeders van Limburg is deze kleur veelvuldig in allerlei gradaties van diep koningsblauw tot pastelkleurig lichtblauw terug te vinden bij de kleding. Maar de diepblauwe kleur voor die miniaturen werd gewonnen uit een edelsteen, lapis lazuli, die kostbaarder was dan goud.
|