- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Breien
Werd er in de Middeleeuwen nu WEL of NIET gebreid?
Met de grootst mogelijke stelligheid wordt beweerd dat er niet werd gebreid voor de 16de eeuw.
Maar toen Het Woud der Verwachting in 2018 de reconstructie van Maria van Gelre's houppelande ter hand nam ging Rianet Knevel, die het atelier met raad en daad te hulp schoot, op zoek naar het antwoord op die vraag want….. Had Maria van Gelre wel of niet mogelijk gebreide kousen gedragen onder haar wel zeer luxueuze houppelande? Als kostuumhistoricus en amateur-archeoloog behept met een enorme speurzin, verzamelde zij naarmate de tijd voortschreed, steeds meer bewijzen van het bestaan van een lange brei-traditie in het middeleeuwse Noord-Europa. |
In weerwil van talrijke publicaties die klakkeloos kopieerden wat anderen ooit hadden beweerd (namelijk dat er niet gebreid werd in Maria’s tijd), ging Rianet op jacht naar recente vakliteratuur, verslagen van opgravingen, archeologische vondsten, afbeeldingen van breiende vrouwen en gebreide kleding, rekeningen voor kleding van hoge adel, regelgeving voor ambachtslieden en stelde ongebruikelijke vragen die op hun beurt tot nieuwe vragen en uiteindelijk tot verrassende antwoorden en conclusies hebben geleid.
Ga mee op onderzoek. Doorkruis in 7 sprongen de geschiedenis van het breien en natuurlijk die van de gebreide kous. Ontdek met ons samen het antwoord op de vraag; “ Kan het zo zijn dat Maria van Gelre ooit gebreide kousen heeft gedragen onder haar blauwe houppelande?” Wij willen het weten! |
Klik op de foto bij de aflevering die je wilt lezen...
Maak die sprong in de geschiedenis van het breien en de gebreide kous.
Maak die sprong in de geschiedenis van het breien en de gebreide kous.
In aflevering 1 moeten we wat verwarring kwijt over wat nou eigenlijk echt breien is. Kan het ook naaldbinding zijn? Is punniken eigenlijk breien? Moet je met textiel breien of mag het ook met metaal en is het dan toch breien? We treffen eeuwenoude breisels aan op de meest bijzondere plekken.
|
In aflevering 2 en 3 proberen we al spoorzoekend na te gaan hoe en wanneer die breitechniek noord Europa heeft bereikt. Want we willen weten hoe het in Parijs terecht is gekomen en wanneer. Eerst gaan we de zuidelijke route exploreren van Egypte , via Spanje naar Noord Europa. Daar is veel over te vinden.
|
In aflevering 3 volgen we het spoor van de noordelijke route. Die is minder bekend maar heel verrassend en levert nieuwe invalshoeken.
|
In aflevering 4 bekijken we wat mensen zoal maakten. Was breien iets van geschoolde ambachtslieden, bijzonder en duur, voor de hele rijken? Of was breien nederige huisvlijt, met producten als sokken , wanten en mutsen? We stuiten op veel archeologische vondsten uit Europese bodem.
|
Aflevering 5 brengt ons in het Parijs rond 1400. We ontdekken regelgeving voor breiers. We kijken stiekem in huishoudboekjes van koningen en koninginnen en zien waar ze veel geld aan uitgaven. En we weten eindelijk hoe ze in de 14de eeuw een gebreide kous noemen. Als je een naam hebt besta je!
In aflevering 6 exploreren we bijna voyeuristisch de benen van ijdele mannen in een keur aan kousen, hosen, chausses en leren het onderscheid te herkennen tussen gebreide en genaaide kousen. |
In aflevering 7 werpen we een blik of vrouwenbenen, rijke en armoedige benen, ongewenst onthulde of verleidelijke. We kunnen niet anders dan concluderen dat Maria van Gelre, toen nog Marie d'Harcourt, als kind met haar handjes de soepele gebreide kousen van haar Oom de Koning van Frankrijk moet hebben betast en toen ze volwassen was er getuige van is geweest dat er voor haar neefje Charles d’Orléans gebreide kousen werden besteld. Dus……..
|