- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schilder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Heroïsche heilige Judith ~ heldin van weleer
Judith in brigandine, gekroonde vorstin met een bontgevoerde mantel
Judith die Holofernes onthalsde
Dit vroege voorbeeld (1340-1350) van de brigandine hing in de Maria zur Wiese kerk te Soest, nu in Berlijn in het Bode-Museum. De jonkvrouw draagt het haar los, om haar hoofd de aureool en is als vorstin gekroond. De mantel is gevoerd met minivert. Het zwaard staat voor gerechtigheid. Daarmee heeft zij de onrechtmatige veroveraar Holofernes, de Assyrische krijgsheer onthoofd, na hem verleid te hebben met haar charmes en dronken gevoerd. Zij wist uit zijn legertent te ontsnappen, nam zijn hoofd mee in een zak en liet dat hoofd buiten aan de stadsmuur ophangen. Bij de aanval de dag erna zag zijn leger strijdlustige mannen tot hun ontzetting de kop van hun overleden aanvoerder boven de stadspoort hangen. Ze hadden hem in zijn tent rustig achtergelaten om na te genieten van zijn verovering van Judith, terwijl het omgekeerde was gebeurd. Zij had hem letterlijk een kopje kleiner gemaakt. Het boek Judith hoort bij de apocriefe boeken van de Bijbel, die de kerken van de Reformatie niet tot de Codex rekenen. Haar brigandine zie je ook bij gisants op tombes binnen het Heilige Roomse Rijk. Wat maakte haar zo populair dat zij zo vaak op bierkannen voorkomt? |
Snelle opmars van een rolmodel
Verbazingwekkend dat de heilige Judith met in de ene hand haar zwaard en in de andere het afgehakte hoofd van Holofernes snel populair werd als icoon op middeleeuwse bierkannen. De populariteit van Judith is vermeldenswaard en vergissingen zijn uitgesloten want in reliëf staat haar naam leesbaar op de plaquette. Op deze kan zelfs in drievoud, elders samen met Esther, Susanna, Lucretia of zelfs met Venus. Sommige vrouwen zijn moedig, deugdzaam of verleidelijk. Wat maakte haar zo populair, haar moed? Wou men zich moed indrinken? Of kan Holofernus' noodlottige drankzucht als spiegel voor de drinkebroer dienen en waarschuwen? Judith is zonder brigandine en toch gewapend. Zo'n kan van steengoed wordt vaak Snelle of Schnelle genoemd, ook de naam Tankard kom je tegen. Als productiecentra zijn Siegburg en Raeren bekend, plaatsen gelegen in het Rijn-- & Maasgebied alom bekend door de productie van steengoed en aardewerk. Tinnen deksels daarentegen liet men in Augsburg produceren. Producten uit het Rijn- & Maasgebied werden per schip naar de Lage Landen gevaren, vanuit die schepen aan wal gebracht en daar verkocht op de 'Kannenmarkt', die men vooral in steden langs de grote rivieren aantrof. |