- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Juliblad - gerstoogst - schapen scheren
Driehoekig kasteel Poitiers - image building in het graafschap Poitou
Jean de Berry liet kasteel Poitiers op het juliblad in de Très Riches Heures figureren als een oord van vrede, rust en welvaart in zijn machtsgebied. Tevredenheid alom. Hoe anders was het in werkelijkheid gesteld.
|
Het oorlogsgeweld, de verwoesting van zijn verblijf in Parijs, de gewelddadige strijd met Jan zonder Vrees, hertog van Bourgondië. Het blijft buiten zicht van de kalenderserie. Image building noemen we dat.
|
Akkerbouw versus veeteelt
Twee agrarische middelen van bestaan zien we op het juliblad bij elkaar, links de akkerbouw, rechts de veelteelt. Links zien we twee landlieden met de sikkel die de gerst oogsten. De één op blote voeten in zijn ondergoed, de ander heeft wel kleren aan. Hij draagt schoenen en beenlingen. Beiden hebben een strohoed op het hoofd. Tussen de halmen bloeien de klaprozen en de korenbloemen, prachtige details. Rechts scheren de herder en de herderin hun schapen, allemaal witte. De waardevolle witte wol is geschikt om uiteindelijk te verven in welke kleur dan ook. Voor ons gevoel kloppen de verhoudingen niet en zijn de schapen veel te klein. Maar bij de fotoshoot in 2009/10 konden we Ouessant schapen lenen, die tot de kleinste rassen ter wereld behoren, maar toch wel iets groter zijn dan deze. De herderin draagt op haar hoofd een zwarte kaproen en ze heeft een helblauwe wollen jurk aan. Rond haar middel is een geruite buidel gebonden. Net als de man scheert ze schapen met een schapenschaar. Hij lijkt een zwarte vilten hoed op te hebben en ziet er nogal schamel gekleed uit, gaten bij de linkerknie en rafels aan de linker mouw. Er ligt een roze lap in zijn nek om die tegen te felle zonnestralen te beschermen. |
Image building via het rustieke landleven
Het driehoekige kasteel Poitiers liet Jean de Berry eind 14de eeuw bouwen. Hij had het nog in bezit toen hij in 1416 - vermoedelijk aan de pest - overleed. Het lijkt uniek, maar in Schotland stond in de 13de eeuw al zo'n driehoekig kasteel: Caerlaverock Castle. Rechts van het kasteel bevindt zich een voorburcht met bijgebouwen en de kruiskerk en een directe verbinding met het kasteel. Bij de hoektoren rechts ligt de enige mogelijkheid om van buitenaf het kasteel binnen te komen, de houten brug die zwaar beveiligd is met een borstwering. Het riviertje de Clain voedt de grachten en andere waterpartijen achter het kasteel. Langs de oever groeien op regelmatige afstand van elkaar wilgen, die kennelijk geregeld geknot worden. De wilgentenen zijn vast voor vlechtwerk bestemd. Onopvallend, maar bijzonder en op veel miniaturen van Jean de Berry aanwezig, zijn de zwanen. Je ziet ze vlakbij de kruiskerk, rechtsboven in beeld, en ook linksonder! Zij herinneren aan de Zwaanridder...
Bij deze rustieke miniaturen maakt zich van ons het idee meester, dat in dit land vrede, rust en welvaart heersen, zoals Ambrogio Lorenzetti schilderde: La campagna ben governata. Hier is het image building. |
Zowel linksonder als rechtsboven zijn in de details van het juliblad zwanen te zien, favoriet bij Jean de Berry.
Ambrogio Lorenzetti
De allegorie van goed en slecht bestuur is een serie van drie fresco-panelen die Ambrogio Lorenzetti tussen februari 1338 en mei 1339 heeft geschilderd. De schilderijen bevinden zich in het Palazzo Pubblico in Siena, met name in de Sala dei Nove ("Salon van negen"), de raadzaal van de negen bestuurders van de Republiek Siena. Deze gekozen functionarissen behartigden uitvoerende functies in gerechtelijke en in burgerlijke zaken. |
Het land dat goed bestuurd wordt
De muurschilderijen zijn ontworpen om deze Negen magistraten eraan te herinneren hoeveel er op het spel stond bij het nemen van hun beslissingen. Dit aantal komt overeen met de Negen Besten, zoals beschreven door Jacob van Maerlant ca. 1291: Drie heidenen: Hector van Troje, Julius Ceasar, Alexander de Grote. Drie Bijbelse joden: Jozua, Koning David, Judas Makkabeüs. Drie christenen: Koning Arthur, Karel de Grote en Godfried van Bouillon. |