- Nieuws
- Welkom
- Het Woud
- Agenda 2024
-
Ambachten
- Alchemist
- Ambachtelijk St. Thomas Gilde >
- Bandweven >
- Bier brouwen
- Bode >
- Bontwerker >
- Boog maken
- Borduurwerk >
- Bourrelet maken
- Breien >
- Couvre-chef maken
- Drievingerwant
- Geneeskruiden
- Hoeden maken >
- Hout bewerken >
- Juwelier >
- Kaartweven
- Koperslager >
- Lantaarnmaker
- Leerwerk >
- losse mouwen
- Maliënmaker
- Mandenmaker
- Marktkooplui
- Ondergoed
- Pottenbakker >
- Riemensnijder
- Schoenmaker >
- Schrijver
- Tekenaar met zilverstift
- Tenten maken
- Torenblazer
- Trippenmaker
- Tuigenmaker >
- Wapensmid >
- Weven
- Wol verven
- Ark van Noach
-
Erfgoedbreed
- Aaltense Goor
- Achterhoekse vlag
- Buitenmuseum Lochem
- Cruydthof Ammersoyen
- Emilie und Hans Stratmans Stiftung
- Ere wie ere toekomt
- Heggenvlechters
- Heroïsche heilige
- Icoonlandschap 4
- Klooster Sibculo
- Kracht van kronieken
- Kroonluchter top 100
- Kruidentuin Stein
- Middeleeuwen in scherven
- Nijenbeek kasteelruïne
- Paradijstuin
- Roots of the Queen
- Stad Staverden
- De Hoge Berg, Texel
- De rode ridder
- De eenhoorn achterna
- Wapentableau
- Erepodium Maelwael
- Evenementenarchief
- Gouda 750 jaar Stad
- Getijdenboek
- Hertog Willem
- Historie van Gelre
-
Maelwael Lymborch
- Beeldtaal
- Crécy 1346
- Cryptisch schrift >
- Driekoningen
- Gebarentaal
- Gebr.van Lymborch
- Grassi's schetsboek
- Gulzigheid
- Handschoenen
- Hernoemd tot Van Lymborch
- Kindermoord
- Koudste maand
- Maand van Mars
- 1 Mei - lenterit
- Muzikaal onthaal
- Nieuwjaarsdag
- Nijmegen ca. 1400
- Paard en mens
- Pelgrimskruik
- Profiel-portretten
- Sergent d'armes.
- sprekende kleuren
- Steenbok
- toernooischild
- Valkenjacht vlnr
- Veelzijdige paarden
- Wanten
-
Maria van Gelre
- Jaarboek Kostuum 2019
- Biografie Marie d'Harcourt
- Ceintuur geborduurd
- Bruidsschat op de pof
- Eelt op je knieën
- Eerste Kerstdag
- Engelen bij Maria
- Gebedenboek Maria van Gelre
- Hand van de meester
- Hermelijn
- Hofmakerij in Gelre
- Hortus conclusus
- Houppelande
- Houppelande ontleed
- Imitatio Mariae
- Mariabeeld Renkum >
- Maria van Gelre on tour >
- Maria van Gelre's ceintuur
- Maria van Gelre's kerkschat
- Maria van Gelre's gordel
- Onder de loep nemen
- Paard en tuig
- Parel symboliek
- Pluim op je hoed
- Reinald IV
- Riem onder het hart
- Rozet van parels
- Ten voeten uit
- Zo blank als sneeuw
- Media
-
Onderzoek
- bellenville ook gelders
- Charles d'Orléans >
- DNA & eiwit research
- DNA / eiwit research 2
- Donor onbekend
- Elburg ideaalstad
- Festina lente
- Gouden zegel Karel IV
- Handgebaar
- Het Middeleeuwse Banket
- honi soit qui mal y pense
- In amazonezit
- Kroniek van Froissart
- Laudate
- Maria van Brabant
- Meisje met de parel
- Herder met hoorn
- Midwinterhoorn
- Sint Nicolaas
- Stekeligheden
- Vlindermadonna van dichtbij
- Vorstelijke bontmuts
- Vroom keramiek
- Wat een kers niet vermag
- Personages
- Projecten 2005-22
-
Publicaties
- Catalogus 'Ik, Maria van Gelre'
- Edelman Bedelman
- De gebroeders Van Limburg
- Guillaume Machaut
- Grondleggers schilderkunst
- De hand van de meester
- Jaarboek 2023
- Jaarboek Gelre CXI
- Kastelen in Gelderland
- Maelwael Van Lymborch
- The making of... Magazine 600
- Maria van Gelre 1380-1429
- Middeleeuws koken >
- Negen Besten
- Op reis en aan tafel met Katherina van Kleef 1417
- Stoute schoenen
- Het verleden op je bord
- Het Woud der Verwachting
- Ridders van Gelre >
- Symbolen van Gelre
- Valkenjacht
- Voor het noenmaal..
- Donateur worden
- Contact
- Nieuwsbrief
Kletskop en lullepot
Communicerende vaten barsten van de symboliek
Beeldtaal is van alle tijden. De meest bekende vandaag de dag is de emoticon Smiley :) met als goede tweede ;) de Smiley met een knipoog.
Ook de middeleeuwse samenleving gebruikte beeldtaal als communicatiemiddel. |
De pottenbakker kon op het roodbakkende aardewerk in witte klei (= pijpaarde) allerlei boodschappen kwijt. Het lachebekje van een Smiley stond toen als levensteken te boek. Zo waren er nog een flink aantal andere symbolen in gebruik.
|
Decoratie
Aanvankelijk maakte men bij slibversiering vooral gebruik van eenvoudige symbolen. Toen men herkenbare voorstellingen ging toepassen, ging dit soms in combinatie met deze symbolen. Tevens zien we letterdecoratie op het slibgoed verschijnen. Die ontwikkeling verloopt niet overal gelijktijdig. Bij enkele productiecentra bleven de oude symbolen nog lang in gebruik, in een uitzonderlijk geval zelfs tot op de dag van vandaag. Maar intussen hebben de simpele symbolen hun zeggingskracht verloren en worden nu puur als decoratie gezien en beleefd. |
Techniek
De techniek van het beschilderen van aardewerk varieerde en ontwikkelde zich. In het begin werd het slibdecor van witte klei op simpele wijze aangebracht. We zien vegen van een kwast. Sommige symbolen lijken wel met de vinger geschilderd. Later stopte de pottenbakker vloeibare witte klei (pijpaarde) in een koehoorn, de zo geheten ringeloor. Via een riet uit de afgezaagde punt van de hoorn kon de pottenbakker zijn decoratie aanbrengen. Dit noemt men ringeloren. Op zeker moment was dit de meest toegepaste methode van slibdecoratie. Wit op een donkere ondergrond, getrokken in lijnen, krullen en punten, zoals met stroop op een pannenkoek. Naast schilderen en ringeloren kwam ook stempelen voor. |
Symboliek bij slibdecoratie
1: Vruchtbaarheidssymboliek is een centraal thema op laat-middeleeuws aardewerk met het oogmerk om de vruchtbaarheid te bevorderen. De simpelste vorm bestaat uit twee boogjes, parallel of elkaar rakend of snijdend. De rune Ingwaz uit het runen-alfabet wordt voorgesteld door twee elkaar snijdende lijnen die aldus een ruit vormen. Dit levensteken verbeeldt de verbinding en is een krachtig symbool voor hemel en aarde of zon en maan, respectievelijk het mannelijke en het vrouwelijke volgens de Noord-Europese traditie, dat vrucht kan dragen. 2: Regeneratie- of herlevingssymbolen worden gebruikt om de voortgang van het leven te symboliseren. Eén van de meest gangbare, ontleend aan de natuur, is de driespruit. Dit is opgebouwd uit drie streepjes of drie puntjes. Ook in combinatie met andere symbolen komt de driespruit regelmatig voor. 3: De levensboom is een wat uitgebreidere variant van de driespruit. Aan de drie spruiten zijn dan meestal twee of een veelvoud van spruiten toegevoegd. |
4: Een ander regeneratiesymbool, ontleend aan de kosmologie, is het wervelend rad, een zonnesymbool dat zeer aanspreekt omdat het zo'n sterk dynamisch effect heeft. De swastika is een variant op het wervelend rad. In de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt als dynamisch teken om de ideologie van Nazi-Duitsland te symboliseren. Hierdoor heeft dit van oorsprong positieve symbool een zeer negatieve lading gekregen. Wat opvalt is het feit dat de Nazi's deze swastika linksom lieten draaien, tegengesteld aan de normaal rechtsom draaiende swastika. Los van de draairichting is de swastika hoe dan ook in diskrediet geraakt en heeft daardoor zijn functie als decoratiemotief verloren. 5. Herleving wordt eveneens uitgedrukt door een symbool, dat verbondenheid met geboortegrond en bezit uitdrukt. Dit teken komt in het 'futhark'(= runenalfabet) voor als de odal-rune. De eigengeërfde boer in Scandinavië heet nog steeds 'Odalbonden'. De S-vorm is op gebruiksaardewerk de meest voorkomende variant van dit teken. |
Colofon:
Foto's © Het Woud der Verwachting, 2016
Bron: Communicerende vaten. Beeldtaal van slibversiering op laat-middeleeuws aardewerk in de Nederlanden uit de collectie Kunstnijverheid en Vormgeving Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam 1988 / [samenstelling catalogus Alma Ruempol; teksten: Maria Garthoff-Zwaan en Alma Ruempol. ISBN 90-6918-028-6.
Foto's © Het Woud der Verwachting, 2016
Bron: Communicerende vaten. Beeldtaal van slibversiering op laat-middeleeuws aardewerk in de Nederlanden uit de collectie Kunstnijverheid en Vormgeving Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam 1988 / [samenstelling catalogus Alma Ruempol; teksten: Maria Garthoff-Zwaan en Alma Ruempol. ISBN 90-6918-028-6.