Deel 1 Nieuwe horizonten in de kunst van de Maelwael-Van Lymborchs heeft als thema de invloed van het Oosten en Zuiden op hun kunst.
"Wie gebroeders Van Lymborch zegt, zegt blauw. Het zeldzaam kleurkrachtige helderblauwe pigment werd op 6300 kilometer afstand van hun werkplaats gedolven in Afghaanse mijnen en vervolgens naar Frankrijk vervoerd.
De Vlindermadonna van Johan Maelwael, het eerste schilderij op doek, laat zijden stoffen zien uit Damascus en Soedan, met op de randen pseudo-Arabisch schrift. De Maelwael-Van Lymborchs namen al zeshonderd jaar geleden ‘Black Lives Matter’ serieus, als eersten schilderden ze Afrikanen met een naturalisme en levendigheid die ongekend is voor hun tijd.
Terwijl in Frankrijk een hardvochtig antisemitisme heerste schilderden zij Joden met respect en hanteerden een pseudo-Hebreeuws schrift.
Veel boeken zijn inmiddels verschenen over de fabelachtige kunst van het Nijmeegse kunstenaarsgeslacht Maelwael-Van Lymborch. Deze publicaties vertellen het verhaal binnen een West-Europees perspectief, het gaat over de cultuur van Frankrijk en/of de Noordelijke Nederlanden, soms Italiê. Maar Herman en Willem Maelwael (eind 14e eeuw), Johan Maelwael (1370-1415) en de gebroeders Herman, Paul en Johan van Lymborch (1385/88-1416) leefden in een tijd waarin hun horizon veel verder reikte en de invloed van het Oosten en Zuiden op veel terreinen merkbaar was.
In dit boek wordt hun zo verfijnde kunst verkend vanuit dit internationale perspectief. Het levert nieuwe en verrassende inzichten op."
76 pagina's, 311 illustraties in full colour, formaat A4.
verkoopprijs: 7,50 euro (excl. verzendkosten)
te koop in de winkel van het Gebroeders van Lymborch Huis, Burchtstraat 63, Nijmegen.
of te bestellen via: de webwinkel van het Gebroeders van Lymborch Huis